آیت‌الله یزدی با بیان اینکه اگر تولیت‌های غیر صالحی هستند باید نسبت به تغییر آن‌ها اقدام لازم را انجام داد، گفت: موقوفات حوزوی زیادی وجود دارند که لازم است نسبت به احیای آن‌ها اقداماتی صورت گیرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمد یزدی عصر ديروز در جمع رئیس و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی موقوفاتی که تصرف شده بودند به جای خود بازگشتند و بر اساس نیت واقفان عمل شد.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم رابطه میان سازمان وقف با حوزه‌های علمیه و روحانیت است افزود: موقوفات حوزوی زیادی وجود دارند که لازم است نسبت به احیای آن‌ها اقداماتی صورت بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ویژگی روحانیت مناعت طبع است ولی سازمان اوقاف می‌تواند برنامه‌ای را ترتیب دهد که آیا می‌توان از محل درآمد برخی موقوفات برای زندگی اساتید هزینه کرد یا خیر.

آیت‌الله یزدی خاطر‌نشان کرد: نیت واقفان در بعضی موارد دیگر کاربردی ندارد و در زندگی امروزی مورد استفاده نیست، باید فکری به حال این موارد کرد.

وی با اشاره به اینکه از میان روحانیون تنها قضات و اساتید دانشگاه زندگی مناسبی دارند، عنوان کرد: سایر اساتید حوزوی از زندگی مناسب برخوردار نیستند و نمی‌توان همه آن‌ها هم به سراغ مراجع تقلید بروند، زیرا آن‌ها وظایف دیگری هم بر دوششان است و میزان وجوهات کفاف همه موارد را نمی‌دهد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سازمان اوقاف از جمله مراکزی است که می‌تواند به اساتید حوزوی کمک کند، افزود: مقام معظم رهبری برخی افراد را مسئول رسیدگی اشخاصی کرده‌اند که در حوزه علمیه هستند و مشکلات مادی زیادی گریبان‌گیرشان شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به موضوع تصرف در وقف تصریح کرد: تجربه نشان داده که اگر کسی قصد تجاوز به وقف را داشته یا در این زمینه تسامح کند به مشکلات فراوان دچار می شود.

آیت‌الله یزدی با تاکید بر اینکه جابه‌جایی و فروش وقف شرایط بسیار سختی دارد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان به راحتی در این زمینه تصرف داشت، گاهی اوقات دیده می‌شود کتاب‌هایی وقف شده‌اند ولی باز هم خرید و فروش می‌شوند که این کار صحیح نیست.

وی اظهار کرد: در مورد بسیاری از مسائل وقف بی توجهی شده و مدیران سازمان اوقاف باید بدانند که مسئولیتشان موقت است، باید در این مدت وظایف خود را به خوبی در حراست از موقوفات انجام دهند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید فرصت این مسئولیت‌ها را غنیمت شمرد و آنچه از وظایف که به رضایت خداوند، حضرت محمد(ص) و امام عصر(عج) نزدیک‌تر است انجام دهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نسبت به فعالیت های سازمان اوقاف آگاهی وجود دارد، تصریح کرد: احیاناً اگر تولیت‌های غیر صالحی هستند باید نسبت به تغییر آنها اقدام لازم را انجام داد.

آیت‌الله یزدی با اشاره به اینکه رضایت خدا و رسول(ص) معیار اصلی کارها خاطرنشان کرد: باید تمامی احکام الهی در مورد وقف رعایت شود و نباید نسبت به آن کوتاهی صورت بگیرد./س
برچسب ها: قم ، موقوفات ، حوزوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.