مدیرکل امور بین الملل مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده در رسانه ها مبنی بر دعوت ایران به مذاکرات ژنو 2، گفت: ایران در این مذاکرات شرکت می کند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،وی در گفت وگو با خانه ملت با بیان اینکه برگزاری مذاکرات ژنو 2 با حضور حکومت سوریه بر خلاف مذاکرات ژنو 1 که سوریه به آن دعوت نشده بود، اعتراف به تصحیح توهمات اشتباه است، افزود: در آن زمان دست اندرکاران مذاکرات ژنو با خیال اینکه حکومت سوریه به زودی ساقط خواهد شد، دولت این کشور را بر خلاف همه موازین بین المللی و عقل سلیم به ژنو دعوت نکردند، اما هم اکنون حالا به اشتباه خود اعتراف کرده و از حکومت سوریه به عنوان طرف اصلی دعوت کرده اند.


وی با تأکید بر اینکه دعوت حکومت سوریه به مذاکرات ژنو 2 نشان دهنده این است که راه تحمیل تسلیم نظامی به ملت و دولت سوریه شکست خورده و باید راه پایان بحران را در گفت وگوی سیاسی جستجو کرد، تصریح کرد: این موضوعات از ابتدای بحران سوریه جزء نظرات و پیشنهادات ایران بود، اما باید تاکید کنم که ایران در مذاکرات ژنو 2 بدون قید و شرط شرکت کرده و در این رابطه هیچ پیش فرضی را نمی پذیرد.

شیخ الاسلام با بیان اینکه چگونگی توقف خشونت، آتش بس و پایان کشتار و تخریب از مهم ترین محورها و دستور کارهای مذاکرات ژنو 2 خواهد بود، یادآور شد: قطعا بلافاصله پس از آتش بس باید نسبت به رسیدگی به کلیه آوارگان و لطمه دیدگان از جنگ سوریه و اقدامات انسانی و بشردوستانه برنامه ریزی و اقدام صورت گیرد، در این صورت ایران بلافاصله بعد از اجرای آتش بس از گفت وگوهای سیاسی بین سوری ها، درقالب سوری- سوری بدون دخالت خارجی حمایت می کند.

وی با اعلام اینکه فعالیت تروریست ها در سوریه یکی از مهم ترین چالش های مذاکرات ژنو 2 است، گفت: متاسفانه این گروه ها از سوی برخی کشورها با ارائه پول، مواد منفجره و اسلحه و حتی نیروی شیطانی آماده عملیات انتحاری پشتیبانی می شوند، از این رو تمام کشورهای منطقه، اروپا و در رأس همه آمریکا باید تعهد کنند که پشتیبانی از این تروریست ها را متوقف خواهند کرد.

شیخ الاسلام با اشاره به تضعیف وضعیت معارضان سوری و بروز اختلاف میان آن ها، یادآور شد: جناح سیاسی معارض مقیم خارج که از سوی غرب و سازمان های اطلاعات غربی ایجاد شده اند، هم اکنون بدون هیچ پشتوانه در داخل سوریه، متقاضی حضور در مذاکرات هستند.

ارتش آزاد سوریه از پاشید/ فرمانده این ارتش فراری است

وی افزود: همچنین ارتش به اصطلاح آزاد به عنوان تنها نیروی نظامی ضعیفی که با جناح سیاسی معارض مقیم خارج همکاری می کرد، هم اکنون از هم پاشیده شده و حتی سلیم ادریس فرمانده این گروه نیز فرار کرده است.

مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس، با بیان اینکه حضور جناح سیاسی معارض در مذاکرات ژنو 2 در حالی که هیچ پایگاه داخلی و هیچ قدرت نظامی ندارند، بی معنی و بی فایده است، تصریح کرد: قول و قرارها و اظهارات این جناح سیاسی هیچ پشتوانه ای نداشته و اقدامات این جناح نمی تواند تعهدی برای آتش بس باشد، زیرا نیروهای متصل به القاعده مانند جبهه النصره و داعش، این جناح را نماینده خود نمی دانند.

جبهه النصره جناح سیاسی خارج از سوریه را دشمن خود می داند

وی ادامه داد: نیروهای القاعده، جناح سیاسی معارض مقیم خارج را دشمن خود دانسته و با جیش حر جنگیدند و آن ها را به حال و روز فلاکت بار دچار کردند.

این نماینده ادوار مجلس نهم، با تأکید بر اینکه تروریست ها ضد آتش بس، مذاکره سیاسی، مردم سالاری، پارلمان و انتخابات هستند، گفت: این گروه با ادعای ایجاد دولت اسلامی و در اختیار قرار گرفتن قسمت های خیلی کمی از اراضی سوریه، هر کار، جنایت و تجاوزی را به اسم اسلام مرتکب می شوند.

قدرت اصلی آتش معارضه در سوریه به دست القاعده است/مبارزه با افراطی گری دستور نخست کنفرانس ژنو 2

وی با بیان اینکه معارضان و طالبان فعال در سوریه، چهره خیلی وحشتناکی از اسلام نوع خودشان را به جهان ارائه کرده اند، افزود: این موضوع موجب سرشکستگی است و متأسفانه قدرت اصلی آتش، تخریب و نظامی گری در اختیار این گروه ها است.

مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس، با اعلام اینکه قطعا دستور نخست مذاکرات ژنو 2 آتش بس است، گفت: این موضوع به علت حضور تروریست ها امکان پذیر نیست، از این رو به طور طبیعی مقابله با این افراط گرایی و تروریسم تبدیل به دستور اول کنفرانس ژنو2 خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه طرح جمهوری اسلامی ایران بهترین و مهم ترین راه حل را برای بحران سوریه دارد، تصریح کرد: بر اساس طرح ایران تنها مردم سوریه از طریق صندوق آرا و مردم سالارانه بدون دخالت نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند، از طرف دیگر مردم سوریه نقش تاریخی در منطقه به ویژه در مقابله با رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از مقاومت دارند.

مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس، با اعلام اینکه سوریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در قیاس با دیگر کشورهای عربی با درایت بیشتر و عمیق تری با مشکلات منطقه روبه رو شد، افزود: اقدامات ملت سوریه زمینه رشد مقاومت و ضعف صهیونیست ها را فراهم کرد و این کشور در این چند سال اخیر هزینه همین توفیق مقاومت را می پردازد.
برچسب ها: ایران ، ژنو ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار