وانگ يي وزير امور خارجه چين دیشب با جان کري وزير امور خارجه آمريکا تماس گرفت و دو طرف درباره مناسبات دوجانبه، گفتگوهاي صلح اسرائيل و فلسطين و مسئله سوريه به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا، وانگ با اشاره به توسعه پيوسته روابط آمريکا-چين، اعلام کرد سال 2014 براي هر دو کشور حياتي خواهد بود.

وي ابراز اميدواري کرد دو طرف به گفتگوهاي راهبردي و همکاريهاي خود تعميق ببخشند، اعتماد متقابل را تقويت کنند، به مسائل حساس و اختلافات به درستي رسيدگي کنند و نوع جديدي از روابط بين چين و آمريکا را پيش ببرند.

کري نيز وعده داد آمريکا آماده است براي نزديک‌تر کردن روابط با چين تلاش کند و تماس و همکاري در خصوص مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي را افزايش دهد.

وزير امور خارجه چين که در دو روز آينده نخستين سفر خود را به خاورميانه انجام خواهد داد، در ارتباط با تازه‌ترين اقدامات آمريکا در خصوص مذاکرات صلح اسرائيل-فلسطيني‌ها اعلام کرد هدف اين سفر، آوردن دو طرف به پاي ميز مذاکره است.

وي از اسرائيل و فلسطيني‌ها خواست اقدامات عملي‌تري را به منظور ايجاد اعتماد متقابل با هدف دستيابي هر چه زودتر به موفقيت اساسي، اتخاذ کنند.

کري پس از مطلع کردن وانگ از ملاحظات آمريکا در خصوص گفتگوهاي صلح اسرائيل-فلسطين، براي همتاي چيني خود سفر سودمندي را به خاورميانه آرزو کرد.

در مورد سوريه، وانگ تصريح کرد راه حل سياسي تنها راه برون رفت از اين بحران است.

وي گفت در حاليکه قرار است کنفرانس ژنو دو در خصوص سوريه اواخر ماه ژانويه برگزار شود، چين اميدوار است اين کنفرانس نتايج مثبتي داشته باشد که يک فرايند براي انتقال قدرت سياسي را آغاز کند.

کري خاطر نشان کرد آمريکا اهميت زيادي براي نقش چين به منظور حل مسئله سوريه قائل و آماده است با طرف چيني در اين خصوص در تماس باشد.

اين دو ديپلمات همچنين در خصوص ازسرگيري مذاکرات شش جانبه درباره مسئله هسته اي در شبه جزيره کره به تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کری ، وانگ یی ، تلفنی ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار