شورشيان کرد روز يکشنبه هشدار دادند انتقام مرگ سه معترض کرد را که بر اثر تيراندازي پليس ترکيه کشته شده اند، مي گيرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ حزب کارگران کردستان ترکيه در بيانيه اي اعلام کرد:« دولت بايد بداند اين حملات و کشتارها فضاي بدون مناقشه را از بين مي برد و به نيروهاي چريک کرد حق تلافي مي دهد.»

دو معترض کرد بعد از ظهر جمعه در درگيري با نيروهاي پليس در منطقه يوکسکوا در جنوب شرقي ترکيه کشته شدند. پزشکان اعلام کردند سومين معترض کرد که در اين درگيري ها به شدت زخمي شده بود نيز جان باخت. اين رفتار خشونت آميز باعث برپايي تظاهرات در چندين شهر از جمله بزرگترين شهر ترکيه -- استانبول -- شد. در گزارش هاي خبري آمده است حدود 12 نفر از جمله چهار نيروي پليس در شهر اکثريت کردنشين دياربکر کشته و دست کم 22 معترض بازداشت شدند.

اين حوادث بعد از چندين ماه آرامش بين دولت ترکيه و اعضاي حزب کارگران کردستان ترکيه پ ک ک رخ داد. آتش بسي بين پ ک ک و دولت ترکيه بعد از مذاکراتي مخفي بين عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک و آژانس جاسوسي اين کشور اعلام شد.

اين فرآيند در ماه سپتامبر بعد از اظهارات شورشيان کرد مبني بر اينکه عقب نشيني خود را از خاک ترکيه به حال تعليق درمي آورند متوقف شد. آنها دولت ترکيه به ناکامي در اجراي اصلاحات وعده داده شده متهم کرد.

در بيانيه پ ک ک آمده است:« رفتار دولت ترکيه از همان ابتدا ناقض فرآيند آتش بس بود.» اين بيانيه مي افزايد:« آتش بس به معناي سکوت يک طرف و اقدامات نظامي و حمله طرف ديگر نيست.»

انتهای پیام / 
برچسب ها: ترکیه ، پ ک ک ، تهدید ، کشته ، معترض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار