مراقبت قبل از بارداری از نظر اثر بر بارداری مهم ترین مراقبت بهداشتی به شمار می‌رود با انجام مراقبت‌های قبل از بارداری، وضعیت "سلامت جسمانی" و روانی مادران آینده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شایسته حاجی زاده، کارشناس ارشد مامایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه در تعداد زیادی از خانواده‌ها، بدون انجام مراقبت قبل از بارداری و برنامه ریزی خاص، بارداری اتفاق می‌افتد و چه بسا ممکن است خانمی با داشتن سابقه بیماری‌های مزمن کنترل نشده و پر خطر مانند فشار خون بالا،دیابت، بیماری‌های قلبی، کلیوی و... باردار گردد و در طی بارداری با تشدید این بیماری‌ها مواجه شود که خطرات جبران ناپذیری را بر "سلامت مادر" و جنین به دنبال دارد.

وی افزود: از طرف دیگر برخی از خانواده‌هایی که این بیماری‌ها وجود ندارد، ولی سابقه تولد نوزاد ناهنجار یا عقب مانده در خانواده و‌ یاحتی اقوام دور و نسل‌های گذشته دیده می‌شود.

بویژه اینکه سن مادر نیز بالای 35 سال باشد، عدم انجام مراقبت قبل از بارداری و مشاوره ژنتیک موجب می‌شود با تولد یک نوزاد با معلولیت جسمی، ذهنی مواجه شویم.

این کارشناس تصریح کرد: تولد چنین نوزادانی استرس‌های شدید روحی و بار اقتصادی زیادی بدنبال دارد در‌مواردی ممکن است هیچکدام از این مشکلات وجود نداشته باشد ولی عدم برنامه ریزی برای حاملگی منجر به وقوع بارداری ناخواسته شود که پیامد‌هایی همچون همسر آزاری و یا حتی در‌مواردی کودک آزاری را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان اظهار داشت: با انجام مراقبت‌های قبل از بارداری، وضعیت "سلامت جسمانی" و روانی مادران آینده مورد ارزیابی و غربالگری قرار گرفته و آموزش‌های لازم به خانواده‌ها ارایه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، نسل ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار