مسئول خلع سلاح شیمیایی سوریه تاکید کرد دولت سوریه برای خلع سلاح شیمیایی همکاری می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی ؛ احمد اوزومچی مدیرکل سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی که از جانب جامعه بین المللی برای خلع سلاح شیمیایی سوریه ماموریت یافته است در گفتگوی اختصاصی با این شبکه گفت:« قرار شده است تا ژوئن سال دو هزار و چهارده همه تسلیحات شیمیایی موجود در سوریه نابود شود. ما در مسیر فعالیتهایمان در سوریه با مشکلاتی فنی مواجه بوده ایم زیرا تامین برخی از مواد و تجهیزات لازم برای کار ما با تاخیر همراه بوده است. اوضاع امنیتی خاص سوریه نیز بر کار ما تاثیرگذار بوده است. با این اوصاف، انتقال همه این مواد شیمیایی به شهر بندری لاذقیه برای بارگیری در کشتی تا قبل از سی و یکم دسامبر امسال انجام نخواهد شد. ممکن است تاخیرهای اندکی در این زمینه بروز کند اما من نگران این مسئله نیستم.

 ما به امنیت بازرسان سازمان خود توجه ویژه ای داریم. باید تجزیه و تحلیلهای لازم انجام شود و همه این کارها با آرامش انجام پذیرد. انجام کار ما به همکاری دولت سوریه بستگی دارد. سازمان ملل متحد و دیگر سازمانها با ما همکاری می کنند. برای نخستین بار ما در کشوری که هنوز جنگ در آن جریان است این کار را انجام می دهیم. این کار بسیار دشوار است.»

وی در ادامه افزود:« حکومت سوریه با ما همکاری کرده است. آنها به تعهدات خود در مقام یکی از اعضای سازمان ما عمل کرده اند. آنها مطابق تصمیماتی عمل می کنند که هیئت اجرایی سازمان ما و شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم گرفته اند. باید بگویم که آنها همکاری خوبی داشته اند. تاکنون مخالفان فعال در سوریه هیچ مشکل خاصی برای ما بوجود نیاورده اند. با این اوصاف می توان گفت که آنها نیز از فعالیت ما حمایت می کنند.

عاری سازی سوریه از تسلیحات شیمیایی به نفع مردم منطقه و سوریه است. فکر می کنیم کار انتقال مواد شیمیایی سوریه تا پایان ژانویه به بندر لاذقیه پایان یابد. احتمالا یکی از کشورهای واقع در حوزه دریای مدیترانه دریافت کننده این تسلیحات شیمیایی سوریه خواهند بود. سوریه تسلیحات شیمیایی خود را عرضه کرده است.

البته پرسشهایی درباره برخی از مراکز تسلیحاتی سوریه وجود دارد و اینکه چه موادی در این مراکز وجود دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد و نهادهای دیگر باید سازوکاری در این خصوص تعیین کنند که بتوانند به اطمینان خاطر لازم برسند. ما هیچ نشانه و مدرکی پیدا نکرده ایم دال بر اینکه مخالفان در سوریه تسلیحات شیمیایی داشته باشند. البته ادعاها و گزارشهایی در این خصوص مطرح بوده است. در مناطقی که در کنترل شبه نظامیان سوری بوده است نیز با ما همکاری خوبی شده است. »

انتهای پیام / 
برچسب ها: سوریه ، شیمیایی ، همکاری ، خلع ، سلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار