استاد حوزه علمیه قم گفت: همراهی عقل با نور الهی سبب می‌شود که علم، انسان را به درجات بالای معنوی برساند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛مراسم سالگرد آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی دیشب در حسینیه این مرجع فقید برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله مقتدایی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سردار مهدوی‌نژاد فرمانده سپاه قم، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و جمعی از طلاب، فضلا و اقشار مختلف قم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی‌نیا از اساتید حوزه علمیه در این مجلس سخنرانی کرد و با بیان اینکه مراسم عزای اهل بیت(ع) نباید منحصر در احساس باشند گفت: سخنرانی‌ها و مداحی‌ها باید دارای پشتوانه علمی محکم باشند.

وی افزود: در مجالس مذهبی باید به ذکر روایات و احادیث پرداخت و البته باید به معنی حقیقی آنها هم توجه داشت.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تلاش برای رسیدن به مقامات بالای علمی و معنوی خاطرنشان کرد: همراهی عقل با نور الهی سبب می‌شود که علم، انسان را به درجات بالای معنوی برساند.

وی ادامه داد: در هر زمینه‌ای از جمله کسب معارف الهی باید استاد و راهنمای متخصصی انسان را راهنمایی کنند؛ در فهم احادیث هم باید به استادان این فن یعنی محدثان و مراجع تقلید مراجعه کنیم.

فاطمی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگ‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی اشاره کرد و گفت: زندگی علمی و سیره علمی این مرجع تقلید الگویی مناسب برای طلاب و همه مردم است.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر الگو قرار دادن زندگی آیت‌الله مرعشی نجفی و سایر مراجع تقلید برای رسیدن به درجات بالای علمی و معنوی عنوان داشت: این مرجع عالیقدر کتابخانه‌ای بسیار غنی از کتاب‌های خطی و قدیمی تاسیس کرد و در این راه زحمات فراوانی کشید.

وی افزود: کتابخانه مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی هر روز ارزش بیشتری پیدا می‌کند و همچون گنجینه‌ای گرانبها از ایشان باقی مانده است.

گفتنی است آیت الله مرعشی نجفی در سال 1315 هجری قمری در خانواده‌ای مذهبی در نجف اشرف دیده به جهان گشود و پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی، در نجف، در درس خارج فقه و اصول آقا ضیاء عراقی، شیخ احمد کاشف الغطا حاضر شد و از محضر آنان بهره‌های فراوان برد.

وی در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد و در نجف، کاظمین، کربلا، سامرا، قم، تهران و کرمانشاه به تحصیل پرداخت و از محضر استادانی چون حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهره برد؛ اجازه اجتهاد را از برخی مراجع عظام تقلید مانند آقا ضیاء عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی و علامی کرمانشاهی دریافت کرد.

آیت‌الله مرعشی نجفی، هفتم شهریور 1369 پس از تحمل بیماری در شهر مقدس قم دعوت حق را لبیک گفت و در محل کتابخانه خود به خاک سپرده شد./س

برچسب ها: قم ، مرعشی ، فاطمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.