درحال حاضر میزان نرخ باروری در کشور در برخی از نقاط دو و در برخی نقاط کشور زیر دو است که به همین دلیل کار برای افزایش میزان نرخ باروری در الویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است.

دکتر محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر میزان سن ازدواج ۵ تا ۱۰ سال بالا رفته است و فاصله ازدواج تا اولین فرزند سه سال و فرزند اول تا دوم به ۵ سال رسیده است که این موضوع می‌تواند در آینده به سلامت خانواده در تمام ابعاد آسیب بزند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان باروری در برخی از استان‌ها پایین‌تر از ۲ و در برخی از استان‌ها دو است، افزود: زمانی که میزان باروری پایین‌تر از دو برسد آن کشور احساس خطر می‌کند، بنابراین ما در وزارت بهداشت که وظیفه آموزش را بر عهده داریم در حال حاضر روی بحث تک فرزندی در حال کار هستیم تا بتوانیم بخشی از نگرانی‌های آن‌ها را کاهش دهیم. 

مطلق ادامه داد: تمام برنامه‌های ما درحوزه سیاست‌های جمعیتی این است که آسیب اجتماعی در خانواده ایجاد نشود، بارداری برنامه‌ریزی شده و خواسته شده باشد و از سقط‌ها پیشگیری شود.
همچنین باید مرده‌زایی را در خانم‌های باردار و میزان سزارین را کاهش دهیم. 

وی عنوان کرد: همچنین برای افزایش نرخ باروری اولیت‌ها کارهای آموزشی را در استان‌هایی قرار دادیم که میزان نرخ باروری آنها کمتر از دو است تا بتوانیم این میزان را افزایش دهیم. 

مطلق خاطر نشان کرد: برای رسیدن به دستورات رهبری در سیاست‌های جمعیتی باید تمام سازمان‌ها به‌خصوص روحانیون و رسانه به میدان بیایند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار