«عمارت صمیمی» (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از باغ‌های سکونتی ـ حکومتی دوره قاجار است که به عنوان حاکم‌نشین شهرستان رامهرمز استفاده می‌شد و متاًثر از باغ‌های فرنگی ساخته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ این باغ شامل عمارت اندرونی است. عمارت به عنوان فضای ورودی بوده و در بیشتر موارد محل استقرار و سکونت نگهبانان و سایر کارکنان خدماتی صاحب باغ و مهمانانش بوده است . عمارت اندرونی که همان کوشک میانی می‌باشد در دو اشکوب همکف و زیرزمین بنا شده است و محل کارهای حکومتی و دفتر ی بود.

در دوران پهلوی این کوشک محل زندگی صاحب وقت باغ اختصاص داشت. طبقه همکف شامل سرسرا، چهار اتاق و یک سفره‌خانه است. اين عمارت دارای سقف‌های گنبدی از نوع چهاربخشی و طاق و تویزه می‌باشد. زیرزمین آن شامل دو اتاق و یک سرسرا است. این بنا دارای خیشخال و بارگیر نیز هست. عمارت صميمی به شماره ثبت ۹۹۵۶ در سال 1380در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در کتاب «تاریخ بختیاری» به قلم ابوالفتح اوژن بختیاری چنین آمده است: «پس از فوت اسفندیارخان سردار اسعد در سال ۱۳۲۱ هجری قمری، آقایان محمدحسین‌ خان سپهدار و حاج علیقلی‌خان (سردار دوم که بعداً از بنیانگذاران مشروطه گردید) ضمن مراجعت از اروپا رهسپار دارالخلافه تهران شدند و در آن جا لقب سردار مفخمی را از مظفرالدین شاه دریافت داشت. ایشان پس از مدت کوتاهی اقامت به زادگاه خویش مراجعت نمودند و محمد‌حسین‌خان به سمت ایلخانی و نجفقلی‌خان برادر بزرگتر وی به سمت ایلگری تعیین و مشغول به کار شدند و در همان زمان با توجه به این که سپهدار علاقه مفرطی به رامهرمز داشت پارکی اعلا همراه با تجارت‌خانه‌های زیاد در قریه کیمه که یکی از قسمت‌های مهم رامهرمز بود بنا‌ گذارده و به اتمام هم رسانده و در سال قبل نیز دختر امیرزاده بیگ زنگنه را هم که یکی از روسای طایفه جانکی گرمسیر بود در حیطه ازدواج درآورد و به دلیل تعلق خاطرش به وی شوق فراوانی داشت که در رامهرمز اقامت گزیند و بنابراین همه روزه با کمال اشتیاق از رفتن به آن جا صحبت می‌نمود. نامبرده قبل از این که بتواند در عمارتی که تأسیس نمود استقرار یابد به طرز مشکوکی از دنیا رفت.»

پس از فوت محمدحسین‌خان سپهدار در سال ۱۳۴۰ محمدصمیمی به رامهرمز نقل مکان کرد و در اجرا اصلاحات ارضی عمارت کیمه که بعدها به عمارت صمیمی مشهور گردید به نام وی آمارگیری شد./س
برچسب ها: حاکم نشینی ، عمارت ، صمیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.