تظاهرات دهانی در یک بیمار مبتلا به ایدز از نشانه‌های اولیه و زودرس عفونت HIV است اما این نشانه‌ها می‌تواند در افرادی که مبتلا به ایدز نیستند هم مشاهده شود.

پوریا مطهری، دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از زمان آلودگی فرد به ویروس HIV تا زمانی که نشانه‌های این بیماری ظاهر شود مدت طولانی می‌گذرد و زمانی می‌گوییم فرد مبتلا به ایدز شده است که نسبت سلول‌های خونی فرد بیمار تغییر کند. 

وی ادامه داد: به طور معمول تظاهرات دهانی در یک بیمار مبتلا به ایدز از نشانه‌های اولیه و زودرس عونت HIV است. اگرچه این تظاهرات هیچ وقت مختص بیمارانی که قبلا به عفونت HIV مبتلا بوده‌اند نیست و ممکن است در دیگر بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن نیز مشاهده شود. ولی همین نشان دهندهٔ این مطلب است که رابطهٔ واضحی بین ضایعات دهانی و کاهش دفاع بدن وجود دارد. 

مطهری در خصوص شایع‌ترین تظاهرات دهانی افزود: عفونت‌های قارچی کاندیدا در محاط دهان، بیماری‌های لثه‌ای عفونی و زخمی شونده که به درمان مقاوم هستند، وجود نوع خاص از کله‌های سفید رنگ به خصوص در زبان، ظهور زخم‌های دهانی غیر اختصاصی مثل زخم در ناحیه گلو و عفونت‌های حلقی ترشح دار، وجود زخم‌های آفتی عودکننده و مقاوم به درمان که البته این زخم‌ها در افرادی که HIV ندارند دیده می‌شود. 




انتهای پیام/
برچسب ها: ایدز ، سیستم ایمنی ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار