همگام با اعلام افزايش آمار ورود گردشگران به كشور بايستي آمادگي فوق العاده اي دربراي هدايت و مديريت اين موج افزايش حضور گردشگران در كشور پيش بيني شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با گذشت 4 هفته مرتضي رحماني موحد با سمت معاون گردشگري كشور در قالب نشست خبري در جمع اصحاب رسانه حاضر شد.

رحماني موحد دراين نشست با اشاره به جامعيت مفهوم گردشگري در كشور گفت: گردشگري تحت فرآيند بلندمدت مشاغل متعدي را مورد خطاب و هدف قرار مي دهد اين گستردگي نشانگر اهميت اين صنعت در يك  فرآيند فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي  در نظام برنامه ريزي كشور است.

وي در ادامه با اشاره به اظهارات بزرگان نظام در خصوص حوزه گردگشري كه چهارچوب فعاليت در اين حوزه را مشخص مي سازد، ‌افزود: گردشگري به عنوان ابزار توسعه وعامل  ايجاد اشتغال و تحول در فعاليت هاي جامعه مورد تاكيد مقام معظم رهبري قرار گرفته كه در اين راستا بايستي ظرفيت مفاخر و ميراث كشور را به نحو احسن عرضه شود كه در نهايت موجب رونق و توسعه فرهنگي و اقتصادي كشور را به همراه خواهد داشت.

رحماني موحد ادامه داد:‌ با توجه ويژه رئيس جمهور به صنعت در جلسه هيات دولت ارگان ها به حمايت از گردشگري فراخوانده شدند كه نشانگر اهميت گردشگري نزد دولتمردان است .
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تصريح كرد: علاوه بر سند چشم انداز 1404 و قوانین توسعه ای ایرانگردی و جهانگردی همه اجزای مرتبط با فعالیت های این عرصه باید مورد توجه قرار گیرد.

وي در ادامه با اشاره به چالش‌ها و افق هاي پيش روي صنعت گردشگري اشاره كرد و گفت: با وجود تلاش هاي دست اندركاران و دلسوزان صنعت در ساختارهاي دولتي و خصوصي، زيرساخت هاي گردشگري كشور دچار ضعف است.

معاون گردشگري كشور در ادامه بر لزوم سرمايه گذاري و توليد امكانات گردشگري در كشور تاكيد كرد و افزود:‌ برخی تصمیمات شتاب زده و غیر کارشناسی گذشته موجی از تقاضا را بدون محاسبه درست در صنعت ايجاد كند كه نيازمند ساماندهي است.

وي با اشاره به اعلام  آمار عجيب ورود گردشگران به كشور از سوي جامعه تورگردانان اظهار داشت: بايستي آمادگي فوق العاده اي براي هدايت و مديريت اين موج افزايش حضور گردشگران در كشور پيش بيني شود.

رحماني موحد در بخشي ديگر از اظهارات خود به سياست كاهش تصدي گري در سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد و گفت: سازمان ميراث فرهنگي بايستي از يك سازمان مهم به يك نهاد مفيد در كشور مبدل شود كه اين هدف با حركت در جهت كاهش تصدي گري محقق خواهد شد.

 معاون گردشگری کشور از اصلاح ساختار تشکیلات معاونت گردشگری خبر داد و افزود: اصلاح ساختار معاونت گردشگری ظرف یک یا دو هفته آینده به سرانجام می‌رسد كه همگام با كاهش تصدي گري گردش جريان گردشگري تسهيل و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به سه اصل هدايت و حمايت و نظارت نزديك مي شود.

وي در ادامه با اشاره به بازبيني فهرست كشورهاي هدف گردشگري كشور، تصريح كرد: در سايه گردشگري تخصصي با موج جديد ديدار از ايران مواجه خواهيم بود كه در اين راستا ابتدا کشورهای همسایه، بعد از آن چین و شرق آسیا و در نهايت بازارهای سنتی در اروپا و آمریکای شمالی به عنوان سه بازار هدف گردشگري كشور تقويت خواهند شد.

معاون گردشگري كشور در خصوص معرفي ظرفيت و قابليت هاي كشور به گردشگران، اظهار داشت :‌ دفاتر خدمات اطلاع رساني با كار كارشناسي بروزرساني و ظرف يك ماه آينده در كشورهاي هدف گردشگري فعال مي شوند.

*** فهرست كشورهاي مشمول لغو روادید تا پايان سال اعلام مي شود

 رحماني موحد با اشاره به شكل گيري کارگروه تسهیلات روادید بر اساس مصوبه دولت، گفت: کارگروه تسهیلات روادید  با حضور نمايندگان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و رئیس سازمان توسعه تجارت وزارتخانه صنعت معدن و تجارت شكل گرفته  كه در قالب اين كارگروه کشورهای هدف گردشگری تعیین و درراستاي ارائه تسهیلات، لغو رواديد و ... در جهت رونق ورود گردشگران به كشور تصمیم‌گیری مي شود.

معاون گردشگري افزود: نخستين جلسه کارگروه تسهیلات روادید، نيمه پاياني آذرماه 92 برگزار و قبل از پایان سال جاري فهرست كشورها برای تسهیلات و لغو روادید آنها تصمیم‌گیری و به دولت اعلام خواهد شد.

وي  در ادامه از احياي كانون هماهنگي ملي گردشگري در كشور خبر داد و افزود: كانون در سال 84 مصوب شده كه در سايه آن ميراث فرهنگي با دستگاه هاي مرتبط با با صنعت تعامل داشته، كه در جهت توسعه و پيشرفت گردشگري اين كانون احيا مي شود.

رحمانی موحد در پايان با اشاره به تجربه استانداردسازي خدمات و تاسيسات گردشگري در كشور، خاطر نشان كرد: استاندارد سازی مراکز اقامتی  در قالب قرارداد 3 ساله  ديگري با شکل جدید و تعهدات بیشتری از سوی پیمانکار و نظارت بیشتر سازمان ميراث فرهنگي رضايت نسبي مخاطبان را در پي خواهد داشت.

*** آيا اصحاب رسانه بازهم پشت در معاونت گردشگري مي مانند؟!


در اين نشست خبري كه انتظار مي رفت باب تازه اي از ارتباط نزديك اصحاب رسانه  با مسئولان گردشگري كشور باز شود برخلاف انتظارها با شنيدن اين جمله  "انتظار نداشته باشید که تلفن همراهم را اعلام کنم و هر زمان تماس گرفتید پاسخ بگیرید" از زبان معاون گردشگري کشور، درهاي اين سازمان همچنان بر روي اصحاب رسانه بسته ماند. شايد روزگاري برسد که مسولان خود به دنبال رسانه ها بيايند ...
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار