پلیس ژاپن اعلام کرد دو گلوله دست‌ساز پنجشنبه شب به پایگاه نظامی آمریکا نزدیک توکیو شلیک شد که تلفاتی در بر نداشت و تنها باعث آتش گرفتن دو سکوی پرتاب موشک شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی سی ان اعلام کرد این انفجارها نزدیک پایگاه هوایی یوکوتا روی داده است. 3500 نیروی هوایی آمریکا در این پایگاه هستند.

پلیس گفته است حدود ساعت 11 شب ساکنان اطراف این پایگاه هوایی خبر از وقوع انفجارها دادند.

سخنگوی پلیس توکیو اعلام کرد: «انفجارها حدود ساعت 23 و 30 دقیقه نزدیک پایگاه هوایی آمریکایی یوکوتا روی داد. ساکنان اطراف صدای انفجارها را شنیدند. پلیس در محل دو لوله فولادی و چند متر سیم پیدا کرد».

وی افزود: «هیچ خسارتی گزارش نشده است».

بنا بر اعلام رسانه‌های ژاپن، این دو لوله زیر زمین قرار داده شده بودند و فقط سر آنها که به سمت پایگاه‌ نظامی آمریکایی نشانه گرفته شده بود از زمین بیرون بود.

پلیس جمعه صبح هنوز نتوانسته بود پوکه گلوله‌های شلیک شده را پیدا کند.

خبرگزاری جیجی ژاپن و دیگر رسانه‌های اعلام کردند هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما پلیس احتمال می دهد کار فعالان چپگرای تندرو باشد.

بنا بر اعلام تلویزیون ان تی وی، یکی از رهبران یک گروه چپگرای تندرو پنجشنبه بازداشت شد و حمله به پایگاه نظامی آمریکایی در ژاپن ممکن است اقدام انتقام‌جویانه هواداران این فرد باشد.

این تلویزیون خاطر نشان کرد اتفاقی مشابه نیز چهار سال پیش زمانی که پلیس یک مخفیگاه این گروه موسوم به «جناح کارگران انقلابی» را بازرسی کرد، روی داد.

ژاپن که نزدیک به 50 هزار سرباز آمریکایی در آن مستقر هستند، با آمریکا پیمان دفاع هوایی متقابل امضاء کرده است.

حضور نظامی آمریکا در ژاپن گاهی باعث اعتراضاتی در این کشور می شود به ویژه در جزیره جنوبی اوکیناوا اما هیچ اتفاق خشونت‌آمیزی با انگیزه سیاسی در سال‌های اخیر در این کشور گزارش نشده است.
 
تمدید پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا در سال 1960 تظاهرات ضد آمریکایی گسترده‌ای را در پایتخت ژاپن به همراه داشت.

انفجارهای روز جمعه از سوی دیگر در فضای تنش‌های فزاینده بین چین و ژاپن و چند روز پیش از سفر جو بایدن معاون رئیس جمهور به توکیو روی می دهد.

در پی تصمیم چین به برقراری منطقه شناسایی هوایی بر فراز بخش بزرگی از دریای چین شرقی که جزایر مورد مناقشه با ژاپن را نیز در بر می گیرد،‌ جو بایدن به منظور تأکید دوباره بر حمایت آمریکا از متحدش ژاپن به توکیو می رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ژاپن ، آمریکا ، انفجار ، یوکوتا ، japan ، us ، base
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار