مصر تلاش هاي ديپلماتيک گسترده اي را عليه قطر و ترکيه آغاز کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری الرساله نت ؛  از زمان  برکناري محمد مرسي از مقام رياست جمهور مصر در اواسط ژوئيه گذشته ،  دولت موقت مصر تدابير و اقدامات ديپلماتيک فشرده اي را عليه کشورهاي حامي گروه اخوان المسلمين در مصر از جمله ترکيه و قطر اتخاذ کرده است .

 از اواسط ژوئيه گذشته و با  برکناري محمد مرسي از قدرت ،  قاهره تدابير ويژه اي عليه قطر به عنوان تنها  کشور  عضو شوراي همکاري خليج فارس  و حامي گروه اخوان المسلمين در مصر  اتخاذ کرد و  در اين راستا فعاليت شبکه الجزيره مستقيم را در مصر تعطيل و برخي از خبرنگاران اين شبکه را  به سبب تحريک افکار عمومي و  دامن زدن به  اعتراض ها و ناآرامي ها در کشور  دستگير کرد .

 همزمان مسئولان دولتي مصر بارها بر آمادگي قاهره براي بازگرداندن کمک هاي مالي قطر که در زمان رياست جمهوري محمد مرسي در اختيار مصر قرار گرفته بود ، تاکيد کردند . در اواسط  اوت گذشته رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه  حمله  نيروهاي امنيتي مصر به تظاهرات حاميان محمد مرسي در قاهره  و کشتارصدها تن از آنان را به شدت محکوم کرد و در واکنش به اظهارات  اردوغان  و ديگر مقامات ترکيه ،  مصر سفير خود را از آنکارا فراخواند و در ادامه شنبه گذشته نيز سفير ترکيه را از قاهره اخراج کرد .

با اخراج سفير ترکيه از قاهره ، روابط ديپلماتيک  دو کشور به سطح کاردار نزول پيدا کرد. کريم بيطار رئيس بخش  تحقيقات  در  مرکز روابط بين المللي و استراتژيک در پاريس گفت اخراج سفير  ترکيه از قاهره نتيجه ادامه درگيري ها و  ناآرامي ها ميان هواداران و مخالفان  محمد مرسي در مصر  و نيز ناراحتي ترکيه از  تضعيف حضور و نفوذ  اين کشور در منطقه از يک سال گذشته به ويژه در سوريه است . از طرف ديگر  شادي حامد مدير مرکز  تحقيقات در بروکينگز در دوحه  اعلام کرد  مسئولان بلند پايه نظامي در مصر بارها به صراحت اعلام کردند هرگز به حاميان  گروه اخوان المسلمين در مصر در داخل و خارج کشور اجازه فعاليت در مصر را نخواهند داد .

 حامد افزود ارتش مصر با توجه به اينکه از حمايت اقتصادي قوي از جانب برخي کشورهاي عربي برخوردار است به راحتي به خود اجازه مي دهد تا تصميماتي عليه کشورها حامي اخوان المسلمين مانند قطر و ترکيه اتخاذ کند . همزمان با برکناري محمد مرسي از قدرت ، برخي کشورهاي عربي مانند عربستان سعودي ، کويت و امارات عربي چند ميليارد دلار در اختيار دولت جديد مصر قرار دادند . عربستان و کويت در کنار کمک نه ميليارد دلاري به مصر ، اعلام کردند کاهش کمک هاي مالي و نظامي آمريکا به مصر را جبران مي کنند .

 از طرف ديگر  امارات  اعلام کرد  4 ميليارد و 900 ميليارد دلار در اختيار مصر قرار مي دهد .حامد  تصريح کرد با وجود انتقادهاي مکرر  آمريکا و کشورهاي اروپايي از مصر ، به نظر نمي رسد طرفين تمايل سياسي براي رويارويي با هم داشته باشند . به غيراز ترکيه و قطر به عنوان دو حامي اصلي گروه اخوان المسلمين در مصر ، به نظر مي رسد  بيشتر کشورهاي ديگر جهان  شرايط جديد در مصر را پذيرفته اند و ترجيح مي دهد چشمان خود را در برابر  کودتاي نظامي در مصر ببندند.

 از طرف ديگر  دولت آمريکا که بارها  بر آزادي محمد مرسي  تاکيد کرد  و  بخشي از کمک هاي نظامي به ارتش مصر را به حال تعليق در آورد اين  روزها  مقامات آمريکايي سخناني عليه محمد مرسي ايراد مي کنند  به طوري که  جان کري وزير امور خارجه آمريکا چند روز پيش گروه اخوان المسلمين مصر را به دزديدن انقلاب مردم مصر  در سال 2011 و پس از برکناري محمد مرسي از قدرت متهم کرد . مدير مرکز روابط بين المللي و استراتژيک در پاريس در ادامه گزارش خود اعلام کرد مشکلاتي که مصر در آينده بيشتر با ان مواجه خواهد بود ،مشکلات اقتصادي  است نه ديپلماتيک زيرا روابط ديپلماتيک  مصر با کشورها به تدريج بهبود خواهد يافت .

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار