استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز با بیان اینکه موفقیت در مذاکرات هسته‌ای مرهون اعتماد به نفس مذاکره‌کنندگان بود، گفت: تجربیات مذاکرات گذشته و همچنین توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور موجب شد تیم مذاکره‌کننده در مذاکره اخیر بسیار متعادل‌تر و حرفه‌ای‌تر برخورد کند.

"سیدعلی مرتضویان" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با تاکید براینکه موفقیت در مذاکرات هسته‌ای مرهون اعتماد به نفس مذاکره‌کنندگان بود، اظهار داشت: تجربیات مذاکرات گذشته و همچنین توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور موجب شد تیم مذاکره‌کننده در مذاکره اخیر بسیار متعادل‌تر و حرفه‌ای‌تر برخورد کند.
 
وی با بیان اینکه منافع ایران مسئله ثابتی نیست و در طول زمان براثر تغییرات محیط بین‌الملل تغییر می‌کند، افزود: تیم مذاکره‌کننده ارزیابی‌های دقیق و علمی در مسائل هسته‌ای داشتند چراکه مصوبات و توافق‌هایی که تا به امروز از توافق‌نامه هسته‌ای منتشر شده حاکی از این امر است.
 
استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده برای بیان هر کلمه وقت زیادی صرف کردند و باید توجه داشته باشیم که در اینگونه توافق‌نامه‌ها گاهی یک کلمه نابجا ممکن است منافع کشور را در درازمدت تحت تاثیر قرار دهد.
 
مرتضویان تصریح کرد: توافقاتی که در چنین مذاکراتی صورت می‌گیرد حتی از فرمولهای ریاضی دشوارتر و پیچیده‌تر است چراکه آثار آن یک ملت و حیات چندین نسل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: حس اعتماد به نفس در جریان مذاکرات و همچنین راهنمایی‌های عالی‌ترین مقامات کشور به خصوص مقام معظم رهبری در به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار موثر بوده است.
 
استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز با بیان اینکه تمام برنامه نفس‌گیر مذاکرات اخیر که در عرصه دیپلماتیک کم‌سابقه بوده به دلیل وجود استراتژی برد- برد بوده است، مطرح کرد: استراتژی مذاکرات برد- برد بود و به همین جهت مذاکرات طولانی شد چراکه اگر یک طرف در مذاکرات از قبل برنده باشد نیازی به چانه‌زنی ندارد.
 
مرتضویان با تاکید براینکه منافعی که از توافق‌نامه هسته‌ای اخیر عاید می‌شود همه ملت‌های همسایه و قدرت‌های بزرگ را منتفع می‌کند، اظهار داشت: در پی توافق‌نامه هسته‌ای اخیر به همه گروه‌های ذی‌نفوذ نفع نمی‌رسد مانند رژیم جعلی صهیونیستی که منافع دیگری را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه دنیای کنونی دنیایی است که همه باید دست در دست یکدیگر داده تا پاسخگوی نیازهای عاجل بشریت باشند، تصریح کرد: جهان ما جهانی نیست که تاب برنامه‌های تنش‌آمیز دوران جنگ سرد را داشته باشد و اینگونه اقدامات به فراموشی سپرده شده که باید رسوباتش نیز از اذهان زدوده شود.

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز ابراز داشت: جوامع دنیا اگر روشن‌نگر باشند متوجه می‌شوند که در شرایط کنونی جهانی منافع‌شان این است که با ایران قدرتمند در ارتباط و تعامل باشند.

مرتضویان خاطرنشان کرد: ارتباط با ایرانی که بتواند تجربه‌های خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد و نیروهای خود را در توسعه اقتصادی متمرکز کند به نفع همه خواهد بود، از ایالات متحده آمریکا گرفته تا اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی و همسایه که در این صورت همه آن‌ها از یک رابطه حسنه معقول نفع می‌برند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار