کارشناس ارشد آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیش از 200 نوع ویروس مختلف می تواند باعث سرماخوردگی شود و به همین دلیل بدن انسان در برابر این بیماری ایمنی پیدا نمی کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، نغمه قربانی افزود : تا کنون هیچ واکسنی برای پیشگیری از سرماخوردگی ساخته نشده است و تنها راه پیشگیری از سرما خوردگی رعایت بهداشت فردی و اصول بهداشتی در مواجهه با افراد مبتلا به این بیماریهمه روزه و در همه حال می باشد .

نغمه قربانی شایعترین راه انتقال ویروس سرماخوردگی را تماس دستها با اشیا آلوده شده بهویروسمانند دستگیره در ،نرده ،صفحه کلید کامپیوتر ، کلیدهای آسانسور ، میله و دستگیره درون وسایل نقلیه عمومی ، کتاب و دفترچه وخودکار دیگران دانست و تأکید نمود: روبوسی با افراد آلوده به ویروس سرما خوردگی یا تنفس ذرات آلوده موجود در هوا در اثر سرفه و عطسه و صحبت کردن افراد بیمار نیز می تواند در انتقال بیماری مهم باشد .

قربانی با هشدار به خانواده ها در خصوص مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها در زمان ابتلا به بیماری و همچنین توجه به تبلیغات غیر واقعی در خصوص واکسن سرماخوردگی، با ذکر این نکته که در 4 روز اول پس از ظهور نشانه های سرماخوردگی اوج زمان واگیر دار بودن ان است نکاتی را در مورد اصول پیشگیریو درمان این بیماری خاطر نشان کرد از جمله اینکه دست ها به صورت مرتب و چندین بار در روز با آب و صابون شسته شود .

وی گفت: هرگز با دست چشم ها ، بینی و صورتتان را لمس نکنید وپیش از خوردن هر خوراکی حتی یک حبه قند دستهای خود را بشویید که این مسئله شامل خوردن غذا با قاشق و چنگال هم می شود .

قربانی افزود: برای پیشگیری از سرماخوردگی هر روز به میزان 6 تا 8 لیوان آب و خصوصاً مایعات گرم بنوشید ، هر روز نیم ساعت ورزش و پیاده روی داشته باشید زیرا ورزش توان مقابله بدن شما را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می دهد، هر روز از میوه و سبزی تازه استفاده کنید تا ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات مقاومت بدن را بیشتر کنند .

وی اظهار داشت: در صورتی که به سرما خوردگی مبتلا شدید بهترین راه درمان استراحت در رختخوابو همچنین نوشیدن هر چه بیشتر مایعات گرم سوپ و آش ، مرطوب کردن هوای منزل و اتاق ،نوشیدن عسل و آبلیمو وآب مرکبات، غرغره کردن اب ولرم ونمک بصورت روزانه یا چند بار در روز ،مرطوب کردن مخاط بینی با ویتامین آ چشمی می تواند در عرض چند روز علایم بیماری را کاهش دهد و اگر علایم بیماری بیش از 2 هفته طول کشید و یا ترشحات بینی و پشت حلق چرکی بود یا گوش درد عارض شد باید حتماً به پزشک خانواده نیز مراجعه کنید./س

برچسب ها: بدن ، ویروس ، ایمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.