يک کارشناس سياست خارجي گفت: فرانسوی‌ها به دلیل اختلاف خود با آمریکا، به عربستان و رژیم جعلی صهیونیستی نزدیک شده که این نشان‌دهنده رقابت‌های پنهانی این دو کشور بر سر منافع خاورمیانه است.

"حسن هاني‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اختلاف مواضع آمريکا و فرانسه در قبال پرونده هسته‌اي ايران گفت: اختلاف‌نظر اين دو کشور پیرامون مسئله هسته‌ای ایران کاملا جدی است.

وي ادامه داد: به دلیل بروز اختلافات سیاسی و امنیتی میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر موضوع جاسوسی از سران اتحادیه اروپا و همچنين از آنجا که فرانسه خود را رهبر این اتحادیه می‌داند تلاش دارد تا نسبت به آمریکا در حوزه سياست خارجي موانعی را ایجاد کند.

اين کارشناس سياست خارجي افزود: در موضوع هسته‌ای ایران، زمانی که این کشور به توافق‌های نسبی با کشورهاي گروه 1+5 در ژنو نزديک شد فرانسوی‌ها با تحرک نتانیاهو پیش‌شرط‌هایی را بر سر راه ایران قرار داده و به این طریق روند مذاکرات را با مشکل مواجه کردند.

هاني‌زاده با اشاره به مواضع برخي از کشورهاي منطقه در قبال پرونده هسته‌اي ايران اظهار داشت: عربستان سعودي و رژیم غاصب صهیونیستی یک جبهه عربی-عبری در برابر برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات ژنو تشکیل داده‌اند.

وي درباره موضع انگليس در مذاکرات تصريح کرد: از آن جا که انگلیس به طور سنتی و فرهنگی خود را به آمریکا نزدیک می‌داند در کنار اين کشور قرار گرفته و تلاش کرد تا مذاکرات هسته‌ای ایران به یک سرانجام برسد اما فرانسوی‌ها به دلیل فشار لابی یهودی و نزدیکی به رژيم صهيونيستي تلاش کردند تا نقش آمریکا را در خاورمیانه اندک و نفوذ خود را در این منطقه گسترده جلوه دهند.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها به دلیل اختلاف خود با آمریکا به عربستان و رژیم صهیونیستی نزدیک شده که این نشان‌دهنده رقابت‌های پنهانی این دو کشور بر سر منافع خاورمیانه است.

گفتني است؛ برخي از تحليل‌گران امور بين‌الملل معتقدند علت ناکامي مذاکرات ايران و کشورهاي گروه 1+5 در ژنو کارشکني فرانسه در روند مذاکرات بوده است.

اين تحليل‌گران مي‌گويند "کارشکنی فرانسه در این توافق ارتباط اندکی با نگرانی‌های واقعی از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای داشته و بیشتر به تلاش این کشور برای خوش‌خدمتی به کشورهای ضد ایرانی مانند عربستان سعودی و امارات مربوط می‌شود."

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار