جيمي کارتر رئيس جمهور اسبق آمريکا به منظور نظارت بر انتخابات نپال امروز شنبه وارد کاتماندو پايتخت اين کشور شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري فرانسه ، کارتر 89 ساله رياست گروهي متشکل از 50 ناظر را بر عهده دارد که بر انتخابات روز سه شنبه نپال نظارت خواهند داشت ؛ انتخاباتي که براي دومين بار از زمان پايان جنگ داخلي اين کشور در سال 2006 برگزار مي‌شود و براي تامين ثبات سياسي اين کشور بسيار حائز اهميت است. 

يک تحليلگر سياسي مرکز کارتر واقع در آتلانتا اعلام کرد کارتر پيش از آغاز روند نظارت بر انتخابات با رهبران بلندپايه احزاب سياسي مختلف نپال ديدار خواهد کرد. 

جناح تندروي حزب مائوئيست نپال که در انتخابات سال 2008 اکثريت کرسي‌هاي پارلمان نپال را از آن خود کرد تهديد کرده است برگزاري انتخابات پارلماني 19 نوامبر را مختل خواهد کرد. 

ائتلافي متشکل از سي حزب که حزب کمونيست نپال رهبري آن را بر عهده دارد اعلام کرده است انتخابات نمي‌تواند با وجود دولت موقتي که هدايت آن را قاضي ديوان عالي کشور برعهده دارد برگزار شود. 

اين ائتلاف خواهان به تعويق افتادن انتخابات تا زمان روي کار آمدن دولتي فراجناحي در نپال است. 
جيمي کارتر برنده جايز نوبل صلح سال 2002 در سفري که ماه آوريل گذشته به نپال داشت با تندروها در اين کشور ديدار کرد و از آنها خواست تا در آستانه برگزاري انتخابات دست از خشونت بردارند. 

بان کي مون دبير کل سازمان ملل نيز روز جمعه در بيانيه‌اي از تندروها در نپال خواست تا اجازه دهند انتخابات اين کشور در فضايي عاري از خشونت و ارعاب برگزار شود. 

بيش از 100 حزب از جمله سه حزب اصلي نپال نامزدهاي خود را براي شرکت در انتخابات پارلماني نپال معرفي خواهند کرد.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار