گزارش/

آیا طلسم تکمیل کابینه "تدبیر و امید" فردا شکسته خواهد شد؟

در حالی حدود 90 روز از عمر دولت یازدهم می‌گذرد که سرنوشت تکمیل کابینه دولت تدبیر و امید، فردا توسط نمایندگان مجلس رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني عصر روز يکشنبه 13 مردادماه و در پايان مراسم تحليف خود اسامي وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم را به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تقديم کرد و وکلاي ملت طبق آئين‌نامه داخلي مجلس يک هفته فرصت بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي را داشتند که انجام شد.
 
در اين رابطه ماده 205 قانون آيين‌نامه داخلي مجلس تصريح مي‌کند «یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل می‌‏شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت».
 
از اين جهت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از صبح روز دوشنبه 21 مردادماه همزمان با يکصد و بيست و دومين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت يازدهم را آغاز کردند.
 
در خصوص چگونگي انجام راي اعتماد به وزراي پيشنهادي ماده 206 آئين‌نامه داخلي مجلس تصريح مي‌کند «قبل از تشكيل اولين جلسه بررسى برنامه‏‌هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هيأت وزيران، نمايندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول كلى و تركيب هيأت وزيران و نيز نمايندگان مخالف و موافق هريك از وزيران به تفكيك برنامه و هر وزير در برگه‏‌هاى جداگانه يا دستگاه الكترونيك ثبت نام ‌مي‌کنند.
 
هريك از نمايندگان حق دارند تمام يا قسمتى از وقت خود را دراختيار نماينده ديگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هيأت وزيران، رئيس جمهور برنامه دولت را تشريح و ضمن معرفى وزيران از تركيب هيأت وزيران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس بررسى برنامه دولت و تركيب هيأت وزيران را با اظهارات پنج نفر از نمايندگان مخالف و پنج نفر از نمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك نفر مخالف و يك نفر موافق و هر كدام براى مدت پانزده دقيقه انجام خواهد داد.
 
رئيس جمهور يا كسانى كه او تعيين خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مي‌‏دهند. مجموع مدت نطق اوليه رئيس جمهور و دفاعيات اخير دو و نيم ساعت خواهد بود. در پى اظهارات و دفاعيات رئيس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحيت هريك از وزيران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد.
 
در مورد هر وزير دو نفر از نمايندگان مخالف و دو نفر ازنمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك نفر مخالف و موافق هركدام براى مدت پانزده دقيقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزير و در صورت صلاحديد رئيس جمهور به مدت 30 دقيقه براى دفاع از برنامه و صلاحيت وزير مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تك تك وزيران به ترتيب حروف الفباى وزارتخانه به همين شيوه انجام مي‌گيرد، رئيس جمهور مي‌‏تواند با استفاده از وقت وزيران در پايان و به‏ طور يكجا از آنان دفاع کند. پس از آن رأى‏گيرى به عمل می‌آيد و شمارش و اعلام نتيجه آراء پس از رأى‏گيرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات كتبى نمايندگان در طول مدتى كه برنامه دولت مطرح است از طريق رئيس مجلس به رئيس جمهور يا وزير مربوط داده خواهد شد.
 
تبصره 1- در موارد معرفى يك يا چند وزير (كمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اوليه رئيس جمهور به مدت يك ساعت بدون بحث در كليات برنامه‏‌ها و تركيب هيأت‏ وزيران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحيت وزيران پيشنهادى به ‏ترتيب فوق‌‏الذكر اقدام خواهد شد.
 
تبصره 2- چنانچه مجلس به يك يا چند وزير رأى اعتماد نداد و يا وزارتخانه‌اي به هردليل وزير نداشته باشد رئيس جمهور موظف است با رعايت اصل يكصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداكثر قبل از سه ماه فرد يا افراد ديگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى کند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه 13 مرداد ماه همزمان با مراسم تحلیف خود 18 وزیر پیشنهادی خود را جهت رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که در این لیست محمدعلی نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جعفر میلی‌منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری و مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بودند که موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان نشدند.
 
در پی این موضوع رئیس‌جمهور، علی‌اصغر فانی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رضا فرجی‌دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری و سید رضا امیر‌صالحی  را به عنوان وزرای پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد و وکلای ملت در دومین دور رای اعتماد به کابینه یازدهم فقط مجوز حضور دو نفر در دولت تدبیر و امید را صادر کردند که قرعه این دو  مجوز به نام فرجی‌دانا و علی‌اصغر‌فانی رقم خورد و گزینه ورزش کابینه یازدهم همچنان موفق به راه‌یابی نشد.
 
 رئیس جمهور در سومین نامه خود به علی لاریجانی "نصرالله سجادی" را به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد.
 
 ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه 12 آبان‌ ماه، نامه اعلام وصول معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را قرائت کرد که بر اساس این نامه، "نصرالله سجادی" از سوی دکتر روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شده است.
 
متن این نامه به شرح ذیل است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
جناب آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  
 
با سلام  
 
احتراما در اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر "نصرالله سجادی" برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.  
 
حسن روحانی  
 
اما گویی رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی وزارتخانه نوپای ورزش و جوانان طلسم شده است، چراکه نمایندگان به سجادی نیز رای اعتماد نداند به طوری که مجلس شورای اسلامی از صبح روز یکشنبه 19آبان ماه در جلسه علنی خود به بررسی صلاحیت نصرالله گودرزی پرداخت که در پایان این جلسه و پس از رای گیری از نمایندگان، سجادی از مجموع ۲۵۳ رای نمایندگان مجلس، فقط ۱۲۴ رای موافق گرفت، درحالیکه از مجموع آرای ماخوذه ۱۰۷ رای مخالف و ۲۲ رای ممتنع داشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پی عدم  رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان  گفت: برای آقای سجادی آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم در سمت دیگری منشا خدمات باشند.  
 
وی تصریح کرد: هم چنین به آقای رئیس‌جمهور توصیه می‌کنیم سریعتر فرد دیگری را معرفی کنند تا بتوانند مسئولیت این وزارتخانه را برعهده بگیرند البته نمی‌دانم این وزارت ورزش و جوانان یک جوری خاص است که هر وزیری معرفی می‌شود دچار مشکل می‌شود (خنده)  
 
رئیس‌مجلس تاکید کرد: قاعدتا حساسیت نمایندگان بیشتر به خاطر بحث جوانان و ورزش است که موضوع مهمی بوده و فرد قوی باشد که بتواند از عهده هر دو موضوع برآید.  
 
لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال از آقای سجادی تشکر می‌کنیم. 

درپی عدم رای اعتماد نمایندگان به نصرالله سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، دولت یازدهم بلافاصله چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را جهت کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کردند.
 
بر این اساس، محمود گودرزی که پیش از این نیز به عنوان گزینه احتمالی دولت جهت معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مطرح بود، توسط حجت‌الاسلام و المسلیمن دکتر حسن روحانی طی نامه ‌ی به مجلس معرفی شد.
 
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس نامه‌ به شرح زیر قرائت کرد:
 
بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای علی لاریجانی 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احتراما در اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر محمود گودرزی برای اخذ رای اعتماد برای ورزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی می گردد.

حسن روحانی

صادقی افزود: بدین وسیله نامه دولت اعلام وصول می‌شود و جلسه بعدی روز یکشنبه 26 آبانماه به منظور بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برگزار می‌شود.

گودرزی کیست؟

محمود گودرزی از سال از 1387 تا کنون، ریاست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران را برعهده دارد.

وی در سال 90 با انتقاد از ورزش کشور گفته بود: افرادی که به عنوان تعیین کننده و سیاست‌گذاران ورزش در راس هرم قرار گرفته‌اند به دلیل نداشتن صلاحیت فنی و عدم آشنایی به ورزش کشور مانند کوه یخی می‌مانند که زیر آب شناورند و همواره قادر به گرفتن تصمیمات درست و منطقی نیستند. زمانی که وزیر ورزش انتصابی باشد و شناخت محدودی نسبت به مفاهیم اصلی ورزش داشته باشد، نتیجه کار باید روند سکون به خود بگیرد.

گودرزی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی و معاونت فنی سازمان تربیت بدنی و ریاست فدراسیون تیراندازی را در کارنامه مدیریت ورزشی خود دارد.

وي از کشتی‌گیران اسبق استان تهران است که سابقه دعوت به اردوی تیم ملی را نیز داشته و اولین مسئول ورزشی در جمهوری اسلامی است که یک تیم ورزشی بانوان کشورمان را به مسابقات برون مرزی اعزام کرده و همچنين مدير مسئولی 4 نشریه علمی دانشگاهی به نام‌های "مدیریت ورزشی" ، "فیزیولوژی ورزشی" ، "رفتارحرکتی" و "طب ورزشی" نیز از دیگر فعالیت‌های علمی و ورزشی او به حساب می‌آید .

مجلس به گودرزی رای اعتماد می‌دهد

داریوش اسماعیلی نماینده سروستان و خرامه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، از وضعیت رای اعتماد مجلس به چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به شناختی که از فضای مجلس در مورد آقای گودرزی دارم، نمایندگان به چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رای اعتماد خواهند داد.

کارنامه گودرزی از حیث مسائل سیاسی و انقلابی هیچ ابهامی ندارد

وی افزود: از حیث مسائل سیاسی و انقلابی هیچ ابهامی در کارنامه آقای گودرزی وجود ندارد و خوشبختانه پرونده کاملا روشن و مثبتی دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: از حیث ورزشکار بودن نیز کارنامه خوبی دارد، به طوری که از زمان دانش آموزی در رده کشتی‌گیران بوده و در زمان دانشجویی افتخار نفر سوم کشتی بزرگسالان را در پرونده خودش دارد و جزو دعوت شدگان به تیم ملی این رشته است.

وی اظهار داشت: همچنین آقای گودرزی به عنوان مربی شناخته شده و کارت مربیگری درجه یک کشتی را دارد، کارت مربیگری درجه دو والیبال را دارد، بنابراین از ورزشکاران محسوب می‌شود.

نماینده سروستان و خرامه در ادامه گفت: از حیث تحصیلات نیز دکترای علوم ورزشی و تربیت بدنی را دارد و سال‌ها نیز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس کرده است.

گودرزی بالاترین مرتبه دانشگاهی

وی تاکید کرد: از حیث مرتبه دانشگاهی نیز بالاترین مرتبه دانشگاهی که همان استاد تمام یا فول پروفسوری باشد را دارد و از حیث محبوبیت نیز همواره یکی از محبوب ترین اساتید دانشگاه تهران محسوب می‌شود به طوری که هم بین دانشجویان و هم بین اساتید همیشه یکی از سه نفر برتر در ارزیابی‌های دانشگاه بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در ادامه به کارنامه اجرایی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که بحث‌هایی در مورد آن وجود دارد، اشاره کرد و گفت: آقای گودرزی از قبل از انقلاب عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم بوده و پس از انقلاب که سپاه تشکیل شد، افتخار عضویت در سپاه پاسداران را دارد و پس از آن بود که وارد دانشگاه شد.


کارنامه اجرایی گودرزی درخشان است

وی با بیان اینکه آقای گودرزی کارنامه اجرایی درخشانی دارد افزود: از افتخارات آقای گودرزی این است که نزدیک به دو سال مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه تهران بوده است و در حال حاضر رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: همچنین سابقه معاونت فنی سازمان تربیت بدنی سابق را نیز در کارنامه خود دارد و مجری طرح‌های بزرگ ورزشی است، از این جهت از حیث سابقه اجرایی نیز کارنامه خوبی دارد.

نماینده سروستان و خرامه با بیان اینکه در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان موافق صحبت خواهم کرد گفت: ارزیابی بنده این است که فضای مجلس علیه آقای گودرزی خوب است، هرچند در یک هفته گذشته که تعطیلی نمایندگان بود و آقای گودرزی نتوانست از برنامه‌هایش دفاع کند، ولی در هر صورت مجلس با شنیدن دفاعیات وزیر پیشنهادی براساس برنامه به ایشان رای اعتماد خواهند داد.

اسماعیلی افزود: آقای گودرزی یکی از بهترین برنامه‌های ورزشی را ارائه کرده است که در آن مشکلات، چالش‌ها و راه حل‌های حوزه ورزش مطرح شده است.

وی تاکید کرد: نمایندگان به برنامه وزرای پیشنهادی توجه می‌کنند، از این جهت برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مثبت بوده، بنابراین نمایندگان به وی رای اعتماد خواهند داد.

نقش موثر گودرزی برای آرام کردن اغتشاشات فتنه 88 در دانشگاه تهران

نماینده سروستان و خرامه در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: در بحث فتنه 88 که برای نمایندگان مهم است، آقای گودرزی در آن زمان ریاست دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران را برعهده داشتند و کسانی که دانشگاه تهران را می‌شناسند، خوب می‌دانند دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه یکی از دانشکده‌هایی است که بیشترین استعداد را برای تحرکات سیاسی دارد،  اما علی رغم این امر، مدیریت بسیار خوب آقای گودرزی و هماهنگی که با ریاست دانشگاه (جناب آقای رهبر) داشتند، موضوع را به خوبی هدایت کردند. 

وی تاکید کرد: علاوه بر این پس از اغتشاشات فتنه 88، بنده مدیرکل کوی دانشگاه بودم و آقای گودرزی به عنوان رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران تمام امکانات ورزشی را در اختیار دانشجویان قرار داد تا دانشجویان بتوانند استفاده کنند، به طوری که ما حدود 10 هزار دانشجوی خوابگاهی داشتیم و بیشترین امکانات و مساعدت‌ها را نسبت به دانشجویان خوابگاهی و جوانان داشتند و برای آرام کردن اغتشاشات دانشگاه تهران نیز نقش موثری داشتند.

اسماعیلی تاکید کرد: همچنین آقای گودرزی بیشترین مساعدت را به دانشجویان شاهد و ایثارگر داشتند.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی بنده این است که مجلس با دیدن کارنامه و سوابق آقای گودرزی و دفاعی که از برنامه‌های وی در مجلس خواهند داشت، به وی رای بالایی خواهند داد.

بنابراین باید منتظر تصمیم نمایندگان خانه ملت باشیم که آیا برای چهارمین بار به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رای اعتماد خواهند داد یا بازهم طلسم تکمیل کابینه تدبیر و امید شکسته نخواهد شد!

 اضافه مي‌شود، اسامی 17 وزیر دولت یازدهم که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم شدند به شرح زیر است:
 
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور
 
محمود حجتی، وزیر کشاورزی
 
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد
 
سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات
 
حمید چیت‌چیان، وززیر نیرو
 
بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت
 
حسین دهقان، وزیر دفاع
 
علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه
 
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی
 
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه
 
حجت الاسلام مصطفي پورمحمدی، وزیر دادگستری
 
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی
 
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن، تجارت
 
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش
 
رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
 
گزارش از وحيد عظيم‌نيا
 
انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار