پانزدهمين نمايشگاه کالاهاي ايراني در دوشنبه پايتخت تاجيکستان گشايش يافت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در اين نمايشگاه پنج روزه ، 35 شرکت ايراني از استانهاي خراسان رضوي،مازندران،شيراز و اصفهان کالاهاي توليدي خود را در زمينه هاي صنايع بهداشتي ،موادغذايي،لوازم خانگي،پتروشيمي ، ساختمان و ماشين آلات کشاورزي به نمايش گذاشتند. 

نماينده يکي از کارخانه هاي توليد سيمان در خراسان رضوي با اشاره به اينکه متخصصان اين شرکت  نخستين بار در دنيا با حذف کوره هاي پخت موفق به توليد سيمان شدند گفت اين طرح در سبزوار اجرايي شده است و اين آمادگي وجود دارد فن اوري آن در اختيار کشورهاي ديگر قرار گيرد.

مدير شرکت توليد پروفيل و لوله نيز با اشاره به اينکه اين شرکت ماهانه بيش از 7 هزار تن لوله و پروفيل به کشورهاي آسياي مرکزي صادر مي کند افزود اين سومين حضور اين شرکت در نمايشگاه تاجيکستان است و حضور در اين نمايشگاه ها فرصت مناسبي براي معرفي کالا به فعالان ساختماني اين کشور فراهم کرده است.

مدير يکي از شرکتهاي توليد مواد غذايي که هفت بار در نمايشگاه هاي کالاهاي ايراني در تاجيکستان شرکت کرده است مي گويد حضور در اين نمايشگاه ها سبب شده است تا شکلات و شيريني هاي ايراني در عرصه رقابت با کشورهاي نظير روسيه،ترکيه و اوکراين قرار بگيرند و جاي پايي در آسياي مرکزي پيدا کنند .

سالانه يک يا دو نمايشگاه ايراني در تاجيکستان برگزار مي شود اين در حاليست که به گفته مقامات ايراني و تاجيک اگرچه حجم روابط اقتصادي ايران و تاجيکستان هر ساله تا 5 درصد افزايش دارد اما حجم مبادلات دو کشور کافي نيست . 

کارشناس اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران در تاجيکستان معتقد است موانع انتقال کالا از ايران به تاجيکستان در مرزهاي ازبکستان و ترکمنستان از جمله دلايل اين امر است که با رايزني هاي ديپلماتيک بايد حل شود . 

وي با اشاره به اينکه اکنون بيش از يکصد شرکت ايراني در مناطق مختلف اين کشور به کارهاي توليدي و خدماتي مشغول هستند گفت ساخت کارخانه هاي مشترک با استفاده از مواد خام تاجيکستان و نيروهاي متخصص ايراني مي تواند حجم روابط دو کشور را به نقطه مطلوبي افزايش دهد.
انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، بازار ، نمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار