رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر سهم ایران از حمل و نقل هوایی یک درصد باشد به این معناست که سالانه 20 میلیارد دلار از محل تولید ناخالص داخلی نصیب اقتصاد کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی  باشگاه خبرنگاران، علیرضا جهانگیریان در مراسم معارفه خود به عنوان بیست‌ودومین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: ماموریت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان شعبه‌ای از سازمان هواپیمایی بین‌المللی در 5 حوزه ایمنی، امنیت، حفاظت، توسعه پایدار و ایجاد محیط سالم برای رقابت بازیگران خلاصه می‌شود.
 
وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات سال‌های اخیر صنعت هوایی مجبور بوده‌ایم روی یک یا دو محور فعالیت، تمرکز کنیم. این مسئله طبیعی بوده است اما افق‌های پیش‌رو این موضوع را گوشزد می‌کند که در 5 حوزه فوق فعالیت‌های شایسته‌ای داشته باشیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های 20 ساله هوا فضای کشور چشم‌انداز 1404، برنامه 5 ساله توسعه و قوانین حوزه بالادستی، گفت: این قوانین افق‌های توسعه را در صنعت حمل و نقل هوایی ترسیم کرده و ما موظفیم در این افق قدم برداریم؛ البته هم‌اکنون به دلیل مشکلات پیش رو از نظر تعداد ناوگان و حجم جابجایی مسافر از متوسط دنیا پایین‌تر هستیم.
 
جهانگیریان با تاکید بر اینکه از نظر ایمنی حمل و نقل هوایی کار بسیاری وجود دارد، گفت: هرچند تا افق 1404 فاصله قابل توجهی داریم اما با پشتوانه نیروی انسانی متعهد و متخصص ایرانی این هدف قابل دستیابی است. در این مسیر باید از همه متخصصان صنعت، همکاران سازمان هواپیمایی و کمک صاحبنظران استفاده کنیم تا بتوانیم حجم فعالیتها را با یک رشد نمایی گسترش دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل هوایی از GDP حدود 5 درصد است گفت: این سهم نشان می‌دهد حمل و نقل هوایی در اقتصاد نقش قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد و میزان  GDP دنیا در حمل و نقل هوایی سالانه 2 هزار میلیارد دلار است.
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اگر سهم ایران از حمل و نقل هوایی یک درصد باشد به این معناست که سالانه 20 میلیارد دلار از محل تولید ناخالص داخلی نصیب اقتصاد کشور می‌شود.
 
جهانگیریان در ادامه با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری تنها سازمانی است که می‌تواند بر این حجم درآمد نظارت کند، گفت: روزانه حدود 100 هزار مسافر هوایی جابجا می‌شود که اگر بخواهیم بر آنها نظارت کنیم قاعدتا نیازمند اهرم‌هایی نظیر قانونی، اختیارات، پشتیبانی، آموزش، پژوهش و ... هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه هنوز به این سطح از انتظارات نرسیده‌ایم، گفت: اهرم‌های لازم برای نظارت را در اختیار نداشته‌ایم  و با توجه به قول وزیر راه و شهرسازی در خصوص در اختیار قرار دادن این اهرم‌ها مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری را پذیرفتم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: درآمد ، هوایی ، جابجایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار