سرپرست واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی با اعلام خبر ثبت ملی مکتب عاشیقی ارومیه، گفت: به ثبت ملی مکتب عاشیقی ارومیه قانع نمی‌شویم و تلاش‌ها برای ثبت جهانی آن ادامه دارد.

داریوش علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: موسیقی مکتب عاشیقی ارومیه پس از گذر از پستی‌ها و بلندی‌های فراوان با برخی استان‌های عاشیق‌خیز کشور، در نهایت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

وی کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی را به عنوان تنها کانون رسمی عاشیق‌ها در کشور اعلام کرد و افزود: این کانون در حال حاضر بیش از 130 نفر عضو فعال دارد.

علیزاده با اشاره به غنای این مکتب هنری در ارومیه، تصریح کرد: 100 نفر از این تعداد هم اکنون در مرکز استان در حال فعالیت هستند.

وی به جایگاه این هنر در استان اشاره کرد و گفت: امروزه هنرمندان عاشیقی با اجرای چشم‌نواز و دلنشین خود، زینت‌بخش بسیاری از مجالس عروسی، مراسمات رسمی اداری، همایش‌ها و محافل صمیمی قهوه‌خانه‌های استان شده‌اند.

سرپرست واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی موسیقی عاشیقی را از مشخصه‌های اصلی ملل ترک‌زبان دنیا اعلام کرد و افزود: این موسیقی در ایران دارای مکتب‌های مختلفی است که مکتب عاشیقی ارومیه بر اساس نظر کارشناسان هنر، از اصالت و قدمت بیش‌تری نسبت به سایر مکاتب عاشیقی در دنیا دارد.

وی خاطرنشان کرد: مکتب ارومیه مکتب عرفان، حماسه و عشق است که 54 مقام باقی مانده از آن در حال حاضر توسط هنرمندان عاشیق کانون عاشیق‌های حوزه هنری استان اجرا می‌شوند.

علیزاده با اشاره به برخی مشخصه‌های دیگر این مکتب، تکنوازی عاشیق‌ها، غیر ریتمیک بودن مقام‌ها و کلامی بودن موسیقی ارائه شده در کنار آلت موسیقی هفت سیمه به نام 14 معصوم را از شاخص‌های اصلی مکتب عاشیقی ارومیه عنوان و آنها را دلیل منحصر بفردی این مکتب در سطح جهانی مطرح کرد.

وی به استقبال عمومی از این مکتب اشاره کرد و گفت: مفاهیم عرفانی، حماسی و اجتماعی که در قالب داستان‌ها و اشعار ساده و دلنشین ارائه می‌شوند بر گرفته از آداب و رسوم و سنت‌های مردمان گذشته این منطقه هستند که این مسئله خود جذابیت آثار هنری ارائه شده را دو چندان کرده است.

علیزاده در ادامه بر لزوم حفظ و ترویج آن در جامعه تأکید کرد و افزود: با ظهور موسیقی مدرن در جامعه، علاوه بر اینکه نباید اجازه دهیم چنین مکاتب هنری که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارند به فراموشی سپرده شوند،‌بلکه باید در ثبت جهانی آن نیز کوشید./ب

برچسب ها: تلاش ، هنری ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.