شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی با آوردن دلایلی عجیب برای جذب نیروهای غیربومی در قالب یک آزمون، زمینه حذف بیشتر نیروهای بومی استان بوشهر را به شکل غیرمستقیم فراهم کرده است.

سال گذشته و در ۱۷ مرداد ماه خبر جذب و استخدام ۸۵۸ نیروی مورد نیاز شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی به شکل کامل و ۱۰۰ درصدی از بین نیروهای بومی استان بوشهر، شور و شوقی وافر برای دانش آموختگان این استان در رشته های مرتبط با نیازسنجی این شرکت ایجاد کرد.

این آزمون که در ابتدا در یکی از دانشگاه های تهران قرار بود برگزار شود با ورود مسئولان استان بوشهر به دانشگاه خلیج فارس (بوشهر) تغییر مکان داد تا چهار هزار داوطلبی که نام نویسی کرده اند بتوانند در این آوردگاه در ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۲ شرکت کنند.

پس از چندی و در اوائل آبان ماه ۱۴۰۲ نتایج آزمون اعلام و با اعلام پذیرش ۱۵ نفر از بین سه هزار و ۱۰۰ شرکت کننده برای دعوت به مصاحبه و گزینش، بهت و حیرت نه تنها شرکت کنندگان که مسئولان استانی را در پی داشت. پیگیری ها در آن زمان نشان داد که سوالات این آزمون در حد بالا و خارج از توان شرکت کنندگان طراحی و با در نظرگرفتن استانداردهایی برای تعیین سطح قبول شدگان زمینه عدم جذب شرکت کنندگان فراهم شده است.

اعتراض های وسیع به نتایج سبب شد که شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی در مقابل خواسته به حق معترضین کوتاه بیاید و با تغییر روند شرایط جذب، زمینه بکارگیری ۳۲۳ نفر از نیروهای بومی را ایجاد کند که همین شرایط نیز مورد نظر مدیران استانی و سایر شرکت کنندگان قرار نگرفت.

با وسیع شدن دامنه اعتراضات به عملکرد شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی، نه تنها مسئولان استان بوشهر بلکه بخشی از مدیران نفتی مرتبط با حوزه اشتغال در استان وعده دادند که در یک آزمونی دیگر فقط از بین نیروهای بومی بوشهری مطابق با ۵۲۵ مجوز باقیمانده از ۸۵۸ مجوز دریافت شده، زمینه جذب نیروهای بومی را به شکل ۱۰۰ درصدی فراهم کنند.

امروز روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از قول احمد باهوش مدیرعامل این شرکت خبر داد: آزمون برای جذب ۵۲۵ نفر باقیمانده از کسری مجوز ۸۵۸ نفری روز ۲۳ شهریور سال جاری برای داوطلبان پنج استان توسط دانشگاه امیر کبیر تهران انجام خواهد شد.

در این خبر اعلامی نکته اساسی حذف سهمیه ۱۰۰ درصدی بومیان استان بوشهر با شریک کردن چهار استان دیگر برای استخدام وجود دارد که بر خلاف گفته های اولیه مدیران شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی که در سال گذشته وعده داده بودند که کسری ۸۵۸ نفری را فقط از بین نیروهای بومی استان بوشهر گزینش می کنند اینک چهار استان دیگر نیز دخیل کرده اند ضمن این که با تغییر محل آزمون از بوشهر به تهران با توجه به هزینم های فراوان رفت و آمد و اسکان، بخشی به دلیل نداشتن استطاعت مالی امکان حضور در آزمون از آنها سلب می شود.

نکته دیگر نیازهای اعلام شده توسط شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی برای جذب و بکارگیری نیروی انسانی در این شرکت برای رشته هایی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک/ ابزار دقیق و آتش نشان/ آتش نشان راننده است. رشته هایی که بخشی از آن در دانشگاه خلیج فارس(بوشهر) بیش از ۲ دهه در حال پذیرش دانشجو است و سالانه بخشی از افرادی که در آن فارغ التحصیل می شوند در دوره های تکمیلی در بهترین دانشگاه های ایران پذیرفته می شوند.

آیا دانشگاه خلیج فارس(بوشهر) آن قدر ناتوان و دارای سطح علمی پایین است که نمی تواند بعد از یک دوره چهارساله چند نفر دانش آموخته تربتت کند که سواد پذیرش در شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی داشته باشند و یا دانش آموختگان بوشهری در دانشگاه های تراز اول ایران نیز همین قدر بی سواد هستند؟ طبیعی است که این گونه نیست. به گواه ساختارهای مرتبط با سطح بندی های وزارت علوم از دانشگاه های تیپک ایران، دانشگاه خلیج فارس یکی از دانشگاه های معتبر در حوزه آموزشی ایران به شمار می رود.

نظام رتبه بندی تایمز که سالانه نتایج رتبه بندی دانشگاه های جهان را بررسی می کند در سال ۲۰۲۴ توانست دانشگاه خلیج فارس (بوشهر) را در بین دانشگاه ایرانی قرار دهد که دارای قابلیت های استاندارد های سنجش هستند.در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۳، دانشگاه خلیج فارس جایگاه هفتم را از هشت جایگاه در بین دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این نظام رتبه بندی به خود اختصاص داد و با قرارگرفتن در جایگاه هشتم از ۹ جایگاه در سال ۲۰۲۴ و کسب رتبه یکسان با رتبه سال ۲۰۲۳، به تثبیت وضعیت خود در این رقابت بین المللی پرداخت.

پس این موضوع نشان می دهد که درد از بی سوادی دانش‌آموختگان بوشهری و به خصوص دانش‌آموخگان دانشگاه خلیج فارس نیست بلکه باید در جای دیگر جستجو کرد که زمینه حذف ۱۰۰ درصدی نیروهای بومی در این آزمون و شراکت دادن چهار استان دیگر را ایجاد کرده است.

نکته دیگر این که در استان بوشهر آتش نشان و راننده آتشنشانی که مورد نیاز این شرکت است نیز در بین متقاضیان بوشهری یافت نمی شود که شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی برای جذب دست به دامان چهار استان دیگر شده اند؟

از بزرگان استان بوشهر، مدیریت ارشد و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود تا فرصت باقی است زمینه فقط جذب ۱۰۰ درصد ینروهای بومی استان در اتین آزمون فراهم دسازند و اجازه ندهند حق جوانان تحصیل کرده استان پایمال شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.