یک روانشناس گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده میزان پرخاشگری در مردان بیشتر از زنان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران خشونت علیه زنان از جمله مسائل مهم اجتماعی است که  علی رغم پیشرفت‌های فرهگی بسیار اما همچنان در بعضی از کشورها و گروههای اجتماعی دیده می شود زنان به عنوان انسان، حقوقی برابر با مردان دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران خشونت علیه زنان از جمله مسائل مهم اجتماعی است که علی رغم پیشرفت‌های فرهنگی بسیار اما همچنان در بعضی از کشورها و گروههای اجتماعی دیده می شود زنان به عنوان انسان حقوقی برابر با مردان دارند بنابراین خشونت به معنای غیر انسانی بودن آن علیه زنان امری ناپسند قلمداد می شود.

ابراهیمی مقدم درباره سابقه خشونت علیه زنان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه خیلی از جوامع براساس رویکرد های کشاورزی بنا شده بودند به نظر نیروی کار عمدتا با مردان بوده است.

وی ادامه داد: زمانی که مردان به عنوان نیروی کاری فعالیت می کردند و بازوی اقتصادی خانواده را در اختیار داشتند شاید کسان دیگری را که از این توانایی برخوردار نبودند به  عنوان موجودات بی مصرفی می‌دانستند که توانایی تولید ندارند به همین علت به خود اجازه می‌دادند که نسبت به آنان رفتارهای نادرستی انجام دهند.

این روانشناس افزود: از طرف دیگر در گذشته اعتقاد بر این بود که پسر نام پدر را زنده نگه می دارد که این امر ترجیحا نشان دهنده این بود که پسران از جایگاه ارزشمند و بالاتری برخوردارند و زنان را به عنوان موجوداتی که در درجه بعدی معرفی می کردند که نتیجه این امر اجازه تلویحی بود که بعضی از افراد به خود می‌دادند که هرگونه رفتاری را انجام دهند.

ابراهیمی مقدم اضافه کرد: با توجه به اینکه طبق پژوهش های انجام شده میزان پرخاشگری در مردان به د لایل متعدد مثل بالاتر بودن میزان تستسترون در خون آنها بیشتر از زنان است و این امر منجر به آن شده که مردان پرخاشگری بیشتری نسبت به دیگرا و نسبت به زنان داشته باشند.

وی ادامه داد: شاید تاکنون رفتارهای بازدارنده مناسبی در مورد پرخاشگری آقایان اتفاق نیفتاده است و این امر منجر به افزایش تلفات در این زمینه شده است.

این روانشناس عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که آن دسته از قربانیان پرخاشگری که خانم ها هستند بیشتر برای دادخواهی مراجعه می کنند پس بیشتر در آمارها گنجانده می شوند و چه بسیار مردانی که مورد بد رفتاری، بددهنی و یا پرخاشگری همسرانشان قرار میگیرند ولی به علت مراجعه نکردن در‌ آمارها گنجانده نمی شوند.

وی در پایان گفت: معمولا توصیه می کنیم که افراد ویژگی های اخلاق مدارانه را بیشتر توجه کند و نسبت به اطرافیان نگاه مثبت داشته باشند و هیچ گاه این امر را فراموش نکنند که طرف مقابل به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین محسوب می‌شود و در صورتی که مشکلات خاصی دارند به جای روش های هیجان مدار از روش های مسئله مدار استفاده کنند و سعی کنند که مسائل را حل کنند./ف
برچسب ها: پرخاشگر ، زنان ، مردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۲
مطلب مفید و آموزنده ای است.