عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد گفت: ساخت تونل انتقال آب بهشت آباد برای انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان، سبب تشدید بحران کم آبی و مشکلات زیست محیطی این استان می شود.


روح اله فتاحی افزود: ساخت این تونل، قنواتی را که در شعاع چند کیلومتری آن قرار دارد، می خشکاند و با خشک شدن چاه های آهکی فرخشهر و تخریب منابع زیر زمینی، نشست زمین در صورت تخلیه آب چاه ها قطعی است.
این استاد دانشگاه گفت: استان چهارمحال و بختیاری، استان مرتفعی است و مناطق آبرفتی چندانی ندارد و بخش عمده نیاز آبی این استان از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود.
وی تصریح کرد: مسیر عبور تونل بهشت آباد از آبرفت شهرکرد _سفید دشت و فرادنبه که مرکز چاه ها و سفره های آب زیرزمینی استان است، پیش بینی شده که با حفر این تونل، این منبع ناچیز آبرفتی نیز از دست خواهد رفت.
فتاحی افزود: در طول سال های اخیر بدلیل خشکسالی، افت سطح آب دشت ها و آبخوان ها و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی سبب فقر منابع آبی زیرزمینی استان شده است.
عضو کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به اعتقاد کارشناسان از سال شصت استفاده از منابع زیرزمینی در استان باید کاهش می یافت و آب مورد نیاز از منابع سطحی تامین می شد.
فتاحی ادامه داد: اجرا نشدن طرحهای برداشت از منابع سطحی و افزایش استفاده از منابع زیرزمینی زمینه ای ایجاده کرده است که اگر تونل بهشت آباد حفر شود وضعیت منابع آبی و سطح آبخوان های استان بحرانی می شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه فشار برای تخلیه آب درتونل بهشت آباد به بیش از250 برابر فشار آب موجود می رسد، افزود: با توجه به اینکه این اقدام منجر به تخلیه سریع و شدید آب استان می شود، کارشناسان اثبات کرده اند که برآورد میزان آب قابل انتقال در این طرح مبتنی بر هیچ روش آماری نیست.
فتاحی تصریح کرد: میزان انتقال آب در این طرح یک میلیارد مترمکعب برآورد شده در صورتی که ظرفیت انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری در منطقه بهشت آباد کمتر از 800 میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد: با اینکه کارشناسان اصفهان به غیراصولی بودن انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری از طریق حفر تونل بهشت آباد اعتراف کرده اند اما نه روش انتقال تغییر کرده و نه قطر این تونل که 12 متر برآورد شده بود، کاهش یافته است.
فتاحی اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در فروردین سال 87، نظر دفتر فنی آب وزارت نیرو در تیر 89 و نامه سازمان بازرسی کل کشور در سال 90، روش اجرای طرح های انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان غیراصولی است، اما این طرح ها همچنان در حال ادامه فعالیت توسط پیمانکاران اصفهانی است.
وی با بیان اینکه بازگشت منابع آب زیرزمینی بیش از300سال طول می کشد، افزود: در طرح های انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به اصفهان اقدامی برای احیای رودخانه زاینده رود انجام نمی شود.
عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد، اعمال نظرات کارشناسانه در اجرای این طرح ها توسط مسئولان کشور را خواستار شد.
در طرح تونل بهشت آباد به طول 64 کیلومتر در منطقه ای با همین عنوان، قرار است بخشی از منابع آب استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان منتقل شود./س
برچسب ها: تشدید ، بحران ، آب ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.