رییس جهاد کشاورزی دماوند گفت: در سال زراعی 92 بیش از 40 هزار تن سیب زمینی با میانگین 35 تن در هر هکتار تولید شد که در مقایسه باسال گذشته به میزان پنج تن در هر هکتار افزایش داشته است.

ˈحمیدرضا خلیلیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن از برداشت محصول سیب زمینی در شهرستان دماوند از اواخر مهر ماه خبر داد و گفت: سطح زیر کشت کل اراضی شهرستان، پنج هزار و 700 هکتار است که حدود یک هزار و 500 هکتار آن سطح زیر کشت سیب زمینی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و تاثیر آن در تولید محصول با کیفیت و مورد اطمینان سالانه حدود 50 هزار تن سیب زمینی در این منطقه برداشت می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند بیان کرد: استفاده از تجهیزات پیشرفته و مکانیزاسیون، به کارگیری سیب زمینی کار اتوماتیک و آبیاری تحت فشار باعث کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد در سطح زیرکشت شده است.

خلیلی با بیان اینکه در سال گذشته میزان برداشت محصول از واحد نمونه سال، 70 تن در هر هکتار بوده است، افزود: در سال 92 این عملکرد به 95 تن در هکتار رسیده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته از یک هزار و 500 هکتار زیرکشت 45 هزار و 500 تن (با میانگین 30 تن در هر هکتار) سیب زمینی برداشت شد و امسال از یک هزار و 300 هکتار بیش از 40هزار تن (با میانگین 35 تن در هر هکتار) محصول بدست آمد.

این مقام مسوول بیان کرد: اگرچه سطح زیرکشت سیب زمینی به یک سوم کاهش یافته و به کشت سبزی، صیفی و گندم اختصاص یافت و به طور معمول باید شاهد کاهش مقدار قابل توجهی از تولید باشیم اما افزایش میانگین تولید درسطح بگونه ای این کاهش را جبران کرده است.

خلیلی سیب زمینی شهرستان دماوند را به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب این منطقه یکی از محصولات با کیفیت و مرغوب اعلام کرد.

این مقام مسوول با اشاره به نبود قیمت تضمین شده در خصوص این محصول کشاورزی، تضمین قیمت کلیه محصولات کشاورزی را موجب ترغیب کشاورزان به ادامه فعالیت در امر تولید به عنوان مهمترین حوزه دستیابی به خودکفایی و اشتغالزایی دانست و گفت: این امر دغدغه هر ساله کشاورزان را در کاشت محصول سیب زمینی و مواجه با ریسک احتمالی متضرر شدن را از بین خواهد برد.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به اهمیت تولید محصول سالم و عاری از سموم شیمیایی برای پیشگیری از بیماری ها ناشی از آن، گفت: اجرای پروژه تولید محصول سالم در راستای سیاست های دولت است که شهرستان دماوند نیز فعالیت چشمگیری در خصوص سالم سازی محصولات سیب و سیب زمینی انجام داده است./س


برچسب ها: سیب زمینی ، دماوند ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.