حزب سوسیال دموکراتیک "تاجیکستان" که یک عضو ائتلاف نیروهای اصلاح طلب این کشور محسوب می‌شود، انتخابات آتی ریاست جمهوری را تحریم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شورای سیاسی این حزب در نشستی که به مسئله انتخابات روز چهارشنبه آینده (15 آبان) اختصاص داد، پس از بررسی موضوع و بر پایه پیشنهادات ارائه‌ شده، انتخابات را تحریم اعلام کرد.
 
در بیانیه شورای سیاسی حزب سوسیال دموکرات که به این تصمیم جلسه اختصاص یافت، نبود اراده سیاسی در این اقدام مهم، برخلاف قانون اساسی بودن، تقلب گسترده، نادیده گرفتن منافع ملی و نقض ارکان دموکراسی، دلایل این اقدام حزب عنوان شده است.
 
تحریم انتخابات آتی از سوی نهادهای دولتی در امر جمع‌آوری امضا و در نهایت ثبت‌نام نشدن "آینهال بابانظرآوا" نامزد یگانه ائتلاف نیروهای اصلاح‌طلب و محرومیت بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر مهاجر کاری تاجیک از حق شرکت در روند جمع‌آوری امضا از دیگر دلایل خودداری این حزب از شرکت در انتخابات ذکر شده‌ است.
 
اعضای شورای سیاسی حزب سوسیال دموکراتیک تاجیکستان معتقد‌ند که ثبت‌نام "امامعلی رحمان" که بیش از 20 سال در سمت ریاست جمهوری است و اعلام نامزدی وی برای پنجمین بار غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی بوده و این مسئله نیز از دیگر دلایل تحریم انتخابات از سوی این سازمان عنوان شده‌ است.
 
در این بیانیه همچنین تصریح شده که شورای سیاسی حزب سوسیال دموکرات پس از بررسی و تحلیل تمام ابعاد آمادگی برای این اقدام مهم، چنین تصمیمی را گرفته که هدف آن جلب توجه جامعه تاجیکستان و همچنین محافل سیاسی جهان به غیرقانونی بودن این انتخابات است.
 
شورای سیاسی حزب سوسیال دموکراتیک تاجیکستان همچنین بر این باور است که روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور وارد یک حالت بحران قانونی شده و قانون اساسی، سایر قوانین و حقوق‌ و آزادی انسان‌ها در نزد دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این اقدام مهم، بی‌ارزش شده است.
 
بنابر این گزارش، شورای سیاسی حزب سوسیال دموکرات در بیانیه خود این احتمال را نیز داده است که نتیجه نادیده گرفتن قوانین مربوط به انتخابات و روند انتخابات غیرقانونی ممکن است تهدیدی برای نظم مبتنی بر قانون اساسی، امنیت ملی و دولت شود.
 
در این بیانیه تأکید شده است که بر این اساس، حزب سوسیال دموکرات نتیجه انتخابات را غیرقانونی و ساختگی دانسته و برگزاری آن را برخلاف قانون اساسی، منافع ملی و ارزش‌های دموکراتیک تشخیص داده و آن را تحریم می‌کند.
 
در انتخاباتی که 15 آبان (مطابق با ششم نوامبر) برگزار می‌شود، 6 نفر نامزد از احزاب سیاسی و رسمی تاجیکستان برای کرسی ریاست جمهوری این کشور رقابت خواهند کرد.
 
"اسماعیل طلبک‌افگ نماینده حزب کمونیست، "طالب‌بیک بخاری‌اف" از حزب کشاورزی، «سعیدجعفر عثمان‌اف» از حزب دموکراتیک، «عالم بابایف» از حزب اصلاحات اقتصادی، «عبدالحلیم غفاراف» از حزب سوسیالیست و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور فعلی به نمایندگی از حزب دموکراتیک خلق و سازمان جوانان تاجیکستان در فهرست نهایی کاندیدهای انتخابات قرار دارند.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار