یک مقام کیمسیون مرکزی انتخابات "تاجیکستان" تأکید کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا اولین نهادهای بین‌المللی است که آمادگی خود‌ را برای اعزام هیئت ناظران برای انتخابات آتی این کشور اعلام کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "شیرمحمد شاهیان" یک مقام کیمسیون مرکزی انتخابات "تاجیکستان" تأکید کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا اولین نهاد بین‌المللی است که آمادگی خود‌ را برای اعزام هیئت ناظران برای انتخابات آتی این کشور اعلام کرد.
 
وی گفت: یک نامه در مورد اعزام هیئت ناظران از کمیته اجرائیه جامعه کشورهای همسود نیز به کمیسیون مرکزی داده شده‌ است.
 
رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات "تاجیکستان" تصریح کرد: تا یک هفته دیگر نخستین گروه ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا و هیئتی از کمیته اجرائی جامعه کشورهای همسود در رأس معاون اول دبیر کل این نهاد وارد دوشنبه می‌شوند.
 
شاهیان افزود: تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری "تاجیکستان" که بیش از یک ماه دیگر فرصت باقی مانده است، هیئت‌های این 2 نهاد قرار است روند جمع‌آوری امضا از سوی نامزدهای انتخابات و همچنین وضعیت اجرای برنامه تبلیغات قبل از انتخابات هر کدام از کاندیدا را نظارت کنند.
 
تاکنون شش حزب رسمی "تاجیکستان" با برگزاری انجمن‌، کاندیدای خود را برای شرکت در این انتخابات پیشنهاد کرده‌اند.
 
حزب نهضت اسلامی و حزب سوسیال دموکرات "تاجیکستان" در همکاری با تعدادی از شخصیت‌های فرهیخته با ایجاد ائتلاف نیروهای اصلاح‌طلب "آینهال بابانظراوا" یک زن حقوقدان و شناخته‌ شده را کاندیدای واحد خود اعلام کرده‌اند.
 
همزمان "اسماعیل طلبک‌اف" از حزب کمونیست، "عالم‌جان بابایف" از حزب اصلاحات اقتصادی، "عبدالحلیم غفاراف"، "طالب‌بیک بخاری‌اف" و "سعیدجعفر عثمان‌اف" از احزاب سوسیالیست، کشاورزی و دموکرات کاندیدای این انتخابات معرفی شده‌اند.
 
این در حالی است که احزاب سیاسی لازم است که برای رسمی شدن کاندیدای خود 210 هزار امضای طرفداران که پنج درصد از مجموع افراد واجد آراء را تشکیل می‌دهند، جمع‌آوری و به کمیسیون مرکزی انتخابات تحویل دهند.
 
حزب خلق دموکراتیک "تاجیکستان" که ریاست آن را "امامعلی رحمان" رئیس جمهور "تاجیکستان" بر عهده دارد کاندیدای خود را در انجمن سراسری این حزب که به روز جمعه (12 مهر) برنامه‌ریزی شده‌، اعلام خواهد کرد.
 
سازمان جوانان یک نهاد وابسته به این حزب هفته گذشته رحمان را به عنوان نامزد جوانان در انتخابات آتی معرفی کرده و به احتمال قوی حزب حاکم نیز تا چند روز دیگر از نامزدی وی رسما حمایت می‌کند.
 
"امامعلی رحمان" که در نوامبر سال 1992 میلادی در آغاز جنگ داخلی در "تاجیکستان" به قدرت رسید هم‌اکنون 21 سال است که قدرت را در اختیار دارد.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار