در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان در روز ششم نوامبر سال جاری، موضوع "نحوه مشارکت کارگران مهاجر تاجیک در رای گیری و محاسبه آرای این افراد"، به بحث داغی میان مقامات دولتی و احزاب مخالف تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نمایندگان اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب مدعی شده‌اند که باید زمینه جمع‌آوری امضای بیش از یک میلیون نفر کارگر مهاجر تاجیکستانی مقیم روسیه برای جانبداری از نامزد مورد حمایتشان، همچنین ترتیب دادن حضور آنان در محل‌های اخذ رای فراهم شود.

اما مقامات کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور تعداد افراد واجد شرایط در این انتخابات در روسیه را 900 هزار نفر عنوان می‌کنند و مدعی هستند که به دلیل الزامی بودن تایید امضای شهروندان تاجیک برای جانبداری از نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شهرداری‌ها و فرمانداری‌های داخل کشور، این امر امکان پذیر نیست.

 
اما  "نادره عبدالله اوا"  کارشناس امور دفاع از حقوق کارگران مهاجر تاجیک می‌گوید : "تاجیکستان" بر اساس تعهدات بین‌المللی خود و به ویژه بند 25 پیمان حقوق سیاسی و اجتماعی شهروندان، موظف است مشارکت این افراد را در انتخابات آتی ریاست جمهوری تامین کند و هیچ تفاوتی نمی‌کند که این شهروندان در داخل "تاجیکستان "باشند یا در خارج.

 
این در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات "تاجیکستان" به درخواست احزاب مخالف در مورد ضرورت جمع آوری امضای 210 هزار از شهروندان ،برای حمایت از نامزد مورد حمایت خود از حساب کارگران مهاجر تاجیک، پاسخ رد داده است.


انتهاي پيام/

منبع:ايران تاجيک راديو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار