ساداتيان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مواضع ترکيه در قبال بحران سوريه تعديل شده است

يک کارشناس سياست خارجي گفت: ترکیه که تاکنون مواضع نسبتا تندی را نسبت به سوریه داشت، رویکردهای خود را تعدیل کرده و می‌توان گفت تعاملی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه به وجود آمده است.

"سيد جلال ساداتيان" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به سابقه روابط دو کشور ايران و ترکيه گفت: روابط این دو کشور بسیار حساس بوده و با نگاهی به سابقه تاریخی آنها مي‌توان دريافت که در سال‌های طولانی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند؛ از امپراطوری عثمانی گرفته تا به امروز.

وي ادامه داد: کشور ترکیه در مقطعی که "دولت رفاه" در این کشور بر سر کار آمد و مديريت مجموعه طراحان اصلی سیاست‌های این کشور یعنی رئیس‌جمهور، نخست وزیر و هم چنین وزیر امور خارجه آن حتی در تعابیر خود نیز در داخل ترکیه به این امر که خواهان احیاگری نوعی امپراطوری جدید برای این کشور بوده و می‌خواهند امپراطوري عثمانی را احیا کنند اذعان کرده‌اند.

اين کارشناس سياست خارجي افزود: کشور ترکیه امروز با ظرفیت‌هایی که برای خود ایجاد کرده به فکر توسعه نوع و نگاه اسلامی خود در منطقه بود تا این که به تدریج بحران سوریه رخ داد.

ساداتیان اظهار داشت: ترکيه در ابتدا به عنوان پناه دادن به پناه‌جویان مقداری از سوری‌ها را داخل خاک خود پذیرفت اما با توسعه وضعیت نا‌امن سوريه به داخل اراضي خود، مقامات ترکي متوجه شدند که باید راه دیگری را در پیش گرفته و دخالت‌هایی را انجام دهند تا بتوانند محل امنی را برای این پناه جویان در داخل خاک سوریه ایجاد کنند که این تصميم آنها درگیری‌ها را وارد فضای جدیدی کرد.



اين کارشناس سيات خارجي در تشريح اين فضا گفت: در اين فضاي جديد معارضه سوريه بيش‌تر به سمت طرف‌هاي غربی حرکت کرده و حمایت کشورهای غربی از آنان علنی‌تر شد.

ساداتيان تصريح کرد: البته هم‌چنان در ميان معارضين اختلاف‌هايي در نوع عملکردها وجود داشت اما مجموعه معارضه سياسي و نظامي به طور کلی از ناحیه ترکیه مورد حمایت قرار می‌گرفتند.

وي افزود: اين روند ادامه داشت تا اینکه ورود گروهک‌های تکفیری و سلفی بخشی از حرکات گروه‌های اپوزسیون نظام سوریه را تحت‌الشعاع خود قرار داده و خشونت‌هایی که آن‌ها اعمال کردند بحران سوریه را وارد فضای جدیدی کرد.

اين کارشناس سياست خارجي اظهار داشت: کار به جایی رسید که کشورهای غربی ادعا کردند دولت سوریه از سلاح شیمایی علیه مخالفین خود استفاده می‌کند و نظام سوریه نیز انگشت اتهام را به سوی مخالفین نشانه گرفت.

ساداتيان تاکيد کرد: سرانجام با دخالت شورای امنیت و سازمان ملل و هم‌چنین دخالت ایران و پیشنهاد روسیه دولت بشار اسد مسئله خلع سلاح شیمایی را پذیرفت که این امر باعث شد تا حد زیادی تهدید جنگ از طرف دولت آمریکا تبدیل به حرکتی کاملا سیاسی شده و فشارها به سمت برگزاری ژنو2 تغيير مسير دهد.

وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر مسئله حمله نظامی از دستور کار خارج شده افزود: در شرايط فعلي"اخضر ابراهیمی" فعال شده تا مجددا بتواند نشست ژنو2 را به راه بیاندازد.

اين کارشناس سياست خارجي تصريح کرد: بنابراین مواضع ترکیه از مسیر تندرویی‌های سابق که حتی خواستار برکناری کامل اسد از قدرت بود خارج شده و به نگاهی جدید تبدیل شد که در آن حضور معارضین در سوریه از طرف اسد پذیرفته شده و از سوی دیگر نیز معارضین ماندگاري اسد در قدرت را حداقل تا انتخابات آینده این کشور پذیرا باشند و این یعنی تعدیل در مواضع کشورهای غربی از جمله ترکیه.
 
ساداتيان با اشاره به اينکه همچنان پیچیدگی‌هایی در زمينه روابط ترکيه با ساير کشورها وجود دارد افزود: شرایط پرتنش سابق تاحدودی تعدیل شده و شاهد راهبردهای متعاد‌ل‌تری از طرف دولت ترکيه هستیم.

وي تاکيد کرد: بنابراین ترکیه که تندترین مواضع را نسبت به سوریه داشت مقداری مواضع خود را تعدیل کرده و می‌توان گفت تعاملی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه اتفاق افتاده است.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان کرد: ديگر موارد اختلافي ميان ايران و ترکيه تا این حد حاد نبوده و به طور کلي مي‌توان آينده بهتري را براي روابط اين دو کشور پيش‌بيني کرد.

گفتني است؛ در سال‌هاي اخير سياست‌هاي متفاوت دو کشور ايران و ترکيه در مورد مسائل جاري منطقه باعث شده تا روابط اين دو کشور دستخوش تحولات و فراز و نشيب‌هايي بشود.

لازم به ذکر است روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به همراه هیئت همراه پس از سفر به ترکيه در فرودگاه استانبول مورد استقبال مقامات وزارت امورخارجه اين کشور قرار گرفت.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار