روزنامه نيويورک تايمز نوشت: ترکيه و ايران اختلافات خود را کاهش مي دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "تيم آرانگو" و "سبنم آرسو" نوشت ترکيه و ايران روز جمعه با اشاره به گرم شدن روابط دوجانبه اعلام کردند هر دو طرف نگراني هاي مشترکي از افزايش فرقه گرايي در سوريه دارند و مي توانند براي ايجاد صلح در کشور همسايه خود با يکديگر همکاري کنند.

اين تعديل موضع که در سفر محمد جواد ظريف، وزيرامورخارجه ايران به ترکيه منعکس شد زماني ايجاد شد که جامعه بين المللي براي پايان دادن به درگيري هاي سوريه از طريق مذاکرات تلاش مي کنند.

مقامات ترکيه تلاش مي کنند مانند مسئله هسته اي ايران، در مورد سوريه نيز به عنوان پلي ميان غرب و تهران عمل کنند. 

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه در ديدار با ظريف به روشني گفت هنوز معتقد است بشار اسد، رئيس جمهور سوريه بايد برود.

مقامات ترکيه به طور غير علني گفته اند حتي با وجودي که برگزاري مذاکرات صلح نزديک است و با وجود تلاش هاي ديپلماتيک، ترکيه به حمايت از شورشيان سوريه ادامه خواهد داد. مقامات ترکيه مي گويند در ديدار با مقامات غربي متوجه شدند که آنها بر اين عقيده اند که شورشياد بايد به مبارزه ادامه دهند زيرا نمي خواهند از موضع ضعف با اسد وارد مذاکره شوند.

سفر مقام ايران به سوريه يک واقعيت دشوار را براي ترکيه به نمايش گذاشت و آن اين است که سياست اين کشور در حمايت از شورشيان نه فقط در سرنگوني دولت اسد موفق نبوده است بلکه منجر به افزايش خطر افراط گرايان وابسته به القاعده شده است که در کارزار سوريه تفوق دارند.
مقامات آمريکايي و مقامات ديگر کشورها اخيرا از ترکيه به علت صدور مجوز انتقال سلاح و نيروهاي مبارز از مرز جنوبي خود به سوريه انتقاد کرده اند.

مقامات ترکيه نيز به طور غير علني آمريکا را به علت انفعال در حمايت از مبارزان ميانه رو در آغاز اين درگيري ها مسئول افزايش گروه هاي تندرو در سوريه دانسته اند.

ترکيه مانند عربستان آشکارا نارضايتي خود را از آمريکا و جامعه بين المللي براي حمايت ناکافي از مخالفان سوريه و عقب نشيني از تهديد به اقدام نظامي بر ضد اين کشور براي پايان دادن به درگيري ها از طريق ديپلماتيک و اجراي پيمان نابودي تسليحات شيميايي سوريه اعلام کرده اند.

با اين حال، ترکيه در پيگيري سياست هاي مستقل تر محدوديت دارد و در نتيجه با تلاش هاي ديپلماتيک جامعه بين المللي همگام شده است.

وزراي امور خارجه ايران و ترکيه روز جمعه در يک کنفرانس امنيتي در استانبول بر بسياري از اختلافاتي که اين دو قدرت در خاورميانه بر سر سوريه و عراق داشتند خط بطلان کشيدند. 

حضور اين دو ديپلمات در يک جايگاه، رفتارهاي فريبنده ايران را که از زمان رياست جمهوري حسن روحاني در سطح بين المللي ديده مي شود کاملا منعکس کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار