مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر گفت: پرداخت آب‌بهای نخیلات سبب توسعه زیرساخت‌های آبیاری می‌شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، سید مهدی موسوی شامگاه سه‌شنبه در نشست با کشاورزان آبپخش، اظهار داشت: ارائه خدمات آبیاری به کشاورزان موضوع مهمی است که مدیران و کارشناسان صنعت آب با تمام توان در این زمینه تلاش می‌کنند.

وی افزود: آبی که در اختیار کشاورزان منطقه آبپخش قرار می‌گیرد، حاصل ذخیره باران سال‌های گذشته در سد رئیسعلی دلواری و انحراف آن در سد انحرافی سعدآباد است که وارد کانال‌های اصلی و نهایتا کانال‌های فرعی منطقه آبپخش می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر خاطرنشان کرد: آبی که با تلاش مسئولان صنعت آب در کانال‌های آبیاری آبپخش جاری می‌شود، EC و شوری پایین دارد که در افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی نقش به‌سزایی دارد.

موسوی با تأکید بر اینکه تقویم آبیاری مبنای اجرای فرآیند آبیاری است، بیان داشت: واحد توزیع آب شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر آب تخصیصی به مناطق مختلف استان را بر اساس تقویم آبیاری بین کشاورزان توزیع می‌کند.

وی اضافه کرد: تلاش شبانه‌روزی ماموران توزیع آب شرکت بهره‌برداری و ادارات آبیاری مناطق از اقدامات اساسی است که در فصول توزیع آب کشاورزی به‌منظور توزیع عادلانه و صحیح آب کشاورزی در تمام شبکه‌های آبیاری شاهد آن هستیم.

آب‌بها سرشکن هزینه نخیلات است

این مسئول اذعان داشت: آب‌بهای پرداختی کشاورزان از مهم‌ترین منابعی است که برای ارائه خدمات در شبکه‌های آبیاری در اختیار داریم و از کشاورزان انتظار داریم در سریع‌ترین زمان ممکن به پرداخت آب‌بهای سالانه خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر عنوان کرد: کشاورزان با پرداخت به‌موقع آب‌بهای سالانه نخیلات و اراضی کشاورزی خود می‌توانند نقشی موثر در رشد و توسعه زیرساخت‌های آب کشاورزی داشته باشند.

موسوی ابراز داشت: آب‌بهای پرداختی کشاورزان در طول یک سال زراعی در برابر خدمات دولت مثل احداث سدها مخزنی و سدهای انحرافی، کانال‌های اصلی و فرعی آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ و تلاش شبانه‌روزی پرسنل صنعت آب مبلغی بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: با مقایسه‌ای ساده بین مبلغ آب‌بهای پرداختی کشاورزان در طول یک سال زراعی و هزینه‌های جاری نخیلات متوجه می‌شویم که هزینه آب‌بها نسب به هزینه‌های جانبی نخل تقریبا یک در هزار و در حد سرشکن هزینه‌های سالانه نخیلات است.

آب‌بهای پرداختی کشاورزان با هزینه توسعه شبکه‌های آبیاری قابل مقایسه نیست

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر گفت: هزینه آب‌بهای پرداختی کشاورزان به‌منظور بهره‌برداری از خدمات آبیاری در طول سال زراعی با اعتباراتی که صرف توسعه شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شود، قابل مقایسه نیست.

موسوی اظهار داشت: تنها ساخت کانال دشتی اسماعیل‌خانی شبکه آبیاری آبپخش، هزینه‌ای بالغ بر دو برابر آب‌بهای کل نخیلات استان در طول یک سال زراعی دارد و این در حالی است که سالانه چندین پروژه عمرانی صنعت آب در استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت حفاظت و بهره‌برداری و طرح و توسعه سازمان آب منطقه‌ای استان بوشهر پروژه‌های متعددی به‌‎منظور توسعه زیرساخت‌های آب کشاورزی در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوانیم این مایه حیاتی را به شبکه‌های آبیاری و زهکشی برسانیم.

موسوی افزود: آب‌بهای پرداختی کشاورزان مستقیما به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و در صورت مشارکت کشاورزان در امر پرداخت آب‌بها در زمینه تعمیر و نگهداری شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری صرف می‌شود که خود کشاورزان از منافع آن بهره‌مند می‌شوند./ج1

برچسب ها: توسعه ، شبکه ، دولت ، کانال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.