استاندار خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت اتحادیه ها و تعاونی ها با محوریت سازمان تعاون روستایی استان جهت ساماندهی بازار زعفران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمدحسین فروزان مهر در جلسه ای که به منظور بررسی مسایل و مشکلات زعفران استان تشکیل شده بود از این کالا به عنوان محصولی استراتژیک یاد کرد و گفت: سال گذشته 61 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان به تولید زعفران اختصاص داشته است.

وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری 44 تن زعفران با ارزش 63 میلیون دلار از استان به کشورهای هدف صادر شده که به لحاظ ارزشی 82 درصد و به لحاظ وزنی 81 درصد از سهم صادرات زعفران کشور را به خود اختصاص داده است.

فروزان مهر با بیان این که 75 درصد زعفران تولید شده در استان صادر و25 درصد در داخل کشور مصرف می شود، خواستار ایجاد سازمانی با محوریت خراسان رضوی به عنوان بورس زعفران شد.

استاندار خراسان رضوی  با اشاره به مصوبه ی هیات دولت مبنی بر برنامه ریزی جهت بهبود تولید، فرآوری و توزیع زعفران گفت: علاوه بر پرهیز از استمرار استفاده از روش های سنتی و تلاش جهت کشت مکانیزه، بایستی صنایع فرآوری با در نظر گرفتن مصارف دارویی و بهداشتی این محصول، مورد توجه قرار گیرد.

فروزان مهر ادامه داد: در وضعیت موجود، عملکرد تولید زعفران در هر هکتار چهار کیلوگرم است درصورتی که با برنامه های ترویجی و استفاده ی صحیح ازنهاده های کشاورزی این میزان تا حد 12 کیلوگرم درهکتار قابل افزایش است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اشتغال قابل توجه در این بخش گفت: جهاد کشاورزی استان متولی ساماندهی حوزه ی تولید و بهره برداران زعفران است و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید مبادی توزیع و صادرات آن را ساماندهی کند.

فروزان مهر اجرایی شدن طرح جامع زعفران، مصوبه ی مجلس شورای اسلامی درخصوص کشت مکانیزه ی این محصول و اجرایی شدن برنامه های تحقیقاتی و ترویجی در این خصوص را ضروری توصیف کرد و گفت: حفظ جایگاه کنونی و ارتقای وضعیت ایران در بازار پر رقابت بین المللی مستلزم نگاه صادرات گرا و ایجاد برند ملی زعفران است.

استاندار خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت تعاون کشور، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش برای فعالان اقتصادی در این بخش از سوی دستگاه های اجرایی مرتبط تاکید و تصریح کرد: راه اندازی گمرک تخصصی زعفران، استفاده از ظرفیت بیمه برای بهره برداران و حمایت های لازم از محل اعتبارات مدیریت بحران استان از دیگر مواردی ست که در راستای توسعه ی مطلوب این محصول تاثیر گذار است.

گفتنی است :در ابتدای این جلسه که با حضور فرمانداران، مدیران دستگاه های اجرایی ذی ربط شهرستان های زعفران خیز ،روسای اتحادیه ها، تعاونی ها و روسای تشکل های بخش خصوصی فعال در این حوزه همراه بود، مشکلات حوزه ی زعفران مطرح و پیرامون رفع آن بحث و تبادل نظر شدب/.

برچسب ها: استاندار ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.