معاون توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه توليد عسل در ايران نسبت به سه دهه گذشته 9 برابر شده است گفت: بحث بيمه زنبورداران و بلوکه شدن 15 ميليارد تومان آنان توسط صندوق مادرتخصصي در حال پيگيري است.

حسن رکني در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه عسل جزو موارد خوراکي ارگانيک ما در کشور است افزود: خوشبختانه اقليم هاي متفاوت و تنوع آب و هوايي کشور ظرفيت توليد عسل را بچند برابر کرده است.

رکني با اشاره به اينکه نزديک به 65 هزار زنبوردار در سطح کشور وجود دارد اضافه کرد: سال گذشته حدود 71 هزار تن عسل در ايران توليد شده که اين ميزان نسبت به سه دهه گذشته نزديک به 9 برابر شده است.

وي با بيان اينکه ميزان عسل توليدي در جهان حدود 1.6 ميليون تن است ادامه داد: توليد کشور ما 4 درصد توليد عسل دنيا را تشکيل مي دهد با توجه به اينکه جمعيت ما غريب به يک درصد جمعيت جهان است. 

رکني افزود: همچنين ميانگين توليد سرانه ما در کشور 935 گرم به ازاي هر فرد و ميانگين مصرف مان 894 گرم است. 

وي اضافه کرد: اين رقم در دنيا پايين تر بوده و ميانگين مصرف سرانه دنيا 225 گرم است.

وي با اشاره به اينکه ايران هشتمين کشور دنيا در توليد عسل و چهارمين کشور از نظر تعداد کلني است اظهار داشت: با توجه به اين مسئله ما بايد ميانگين برداشت خود را در هر کلني افزايش داده و بهره وريمان را بالا ببريم.

به گفته رکني کشورهاي چين، آرژانتين، ترکيه، آمريکا، مکزيک، روسيه، ايران و هند و اتيوپي به ترتيب بيشترين ميزان توليد عسل را در جهان دارند.

***بحث بيمه زنبورداران در حال پيگيري است

معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي در رابطه با بيمه گفت: اتحاديه سراسري زنبورداران در زمينه بيمه کارهاي ارزشمندي انجام داده و در حال پيگيري آن است ما نيز در اين زمينه به آنان کمک مي کنيم. 

رکني در رابطه با بحث 15 ميليارد تومان زنبورداران که توسط صندوق مادر تخصصي بلوکه شده است نيز افزود: اين موضوع نيز در حال پيگيري است جلساتي در اين رابطه برگزار شده و اميدوار هستيم به بهترين شکل اين مسئله را حل کنيم.

***شرايط مساعد توليد

معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي در رابطه به افزايش قيمت شير، گوشت و ... گفت: شرايط توليد شرايط بسيار خوبي است قيمت ها هم بايد منطقي باشد. 

رکني افزود: قيمت محصولات بايد متعادل باشد که هم براي توليدکننده و هم براي مصرف کننده صرفه اقتصادي داشته باشد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: افزایش ، تولید ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار