درگيري هاي پراکنده يک هفته اخير در طرابلس دست کم شش کشته و 62 مجروح برجا گذاشته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ درگيرهاي طرابلس درحالي وارد هفتمين روز خود شد که گروهها و شخصتهاي مختلف سياسي خواهان اقدام جدي براي پايان خشونت ها در اين شهر هستند .

«شيخ ماهر شعار» مفتي شهر طرابلس خواستار همراهي تمامي گروه‌ها و شخصيت‌هاي تاثيرگذار اين شهر براي خاتمه دادن به خشونت ها شد، تاکيد کرد: ماهيت واقعي کساني که خواهان تشديد درگيريها هستند براي همگان روشن است ، فتنه انگيزي و آشفتگي اوضاع، هدفي است که اين گروهها با حمايت طرفهاي خارجي دنبال مي کنند.

اما «سعد حريري» که در سه سال گذشته در پاريس اقامت دارد، در واکنش به درگيريهاي اخير در طرابلس دولت لبنان را مسئول برقرار امنيت در طرابلس دانست و تاکيد کرد ادامه وضع موجود قابل تحمل نيست .وي دعوت به آرامش ميان طرف‌هاي درگير در طرابلس را بي معنا توصيف و تاکيد کرد: جنگي کثيف برعليه طرابلس آغاز شده و در اين شرايط گفتگوي سياسي و دعوتهاي پي درپي به آرامش و تشکيل دولت بي معنا است .

حريري در اظهاراتي عجيب دستگاه‌هاي امنيتي سوريه را متهم به تلاش براي تشديد درگيري‌ها در طرابلس کرد و گفت: در صورت ادامه وضع موجود و ناکارآمدي نهادهاي امنيتي سکوت نخواهيم کرد.
«نجيب ميقاتي» نخست وزير لبنان به دنبال کارشکني و فشار شديد امريکا و همراهي جريان 14 مارس در تهيه و تصويب قانون جديد انتخابات لبنان و اصرار امريکا براي برگزاري انتخابات براساس قانون موسوم به «دهه شصت» فروردين ماه امسال استفعا داد و تلاشهاي «تمام سلام» مامور تشکيل کابينه در اين مدت به دليل اختلاف نظر عميق ميان گروههاي سياسي موفق به تشکيل کابينه نشده است .

در پي درگيريهاي اخير در طرابلس اين شهر به حالت تعطيل درآمده است و مدارس و اماکن تجاري فعاليت خود را متوقف کرده اند ، در جريان درگيري ها که در هنگام شب به اوج خود مي رسد طرفين از سلاح هاي سبک و نيمه سنگين استفاده مي کنندو صداي تيراندازي و انفجار خمپاره در شهر به گوش مي رسد .با توجه به دخالت ارتش در جلوگيري از گسترش درگيريها و حضور در مناطق تماس بين دو منطقه «باب التبانه» و «جبل محسن» نيروهاي ارتش به هدفي براي طرفهاي درگير تبديل شده است که اين امر به تبادل آتش بين ارتش و گروههاي درگير منجر شده است. 

گفته مي شود شبه نظاميان مسلح در صدد برنامه ريزي براي  عمليات برضد ارتش هستند، اين درگيري ها با ارتش در مناطق زاهريه، ميدان نور، ميدان نجمه و قصر عتيق گزارش شده اند.     گروههاي حامي تروريستهاي سوريه که در طرابلس حضوري پررنگ دارند و در دو سال گذشته نقش بسزايي در ارسال سلاح و اعزام اين گروهها به سوريه داشته اند، مدتها است که قصد دارند تا ارتش را وادار به خروج از اين شهر و تبديل طرابلس به پايگاهي لجستيکي براي ارسال سلاح و پشتيباني از گروههاي تروريستي سوريه نمايند.

ارتش سوريه خود را براي پاک سازي بلندي هاي «قلمون» در استان حمص مي کند. با پاکسازي اين منطقه امکان تماس گروههاي تروريستي با طرابلس قطع خواهد شد؛ نکته اي که موجب نگراني شديد حاميان اين گروهها به ويژه عربستان شده است .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار