خبرگزاری رویترز گزارش داد که جان کری، وزیر خارجه و جک لیو، وزیر جدید خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه (۳۱ اکتبر) در جلسه‌ای محرمانه با نمایندگان سنای آمریکا دیدار می‌کنند تا شاید بتوانند از تصویب تحریم‌های تازه علیه برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، دیدار محرمانه کری و وزیر خزانه داری آمریکا بخشی از تلاش‌های اخیر دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است که به امید بهره‌مندی از "فضای جدید" برای رسیدن به توافق با تهران در سایه مذاکرات در جریان میان گروه پنج + یک با این کشور صورت می‌گیرد.

دولت اوباما، توقف بررسي تحريم‌هاي جديد را به منظور ايجاد انعطاف در مذاکرات کنوني با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور خواستار شده است.

با اينکه مقامات آمريکايي مي‌گويند تشديد تحريم‌ها، ايران را بر سر ميز مذاکرات آورده است ولي کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا روز جمعه اعلام کردند دولت اين کشور از نمايندگان کنگره خواسته است دور جديد تحريم‌ها را به منظور دادن زمان براي رسيدن به نتيجه مناسب به تعويق اندازد.

برخي نمايندگان کنگره مي‌گويند اکنون زمان کاهش فشار نيست و تحريم‌هاي جديد، اهرم مناسبي براي دولت آمريکا در مذاکرات خواهد بود.
ولي جنيفر پساکي سخنگوي وزارت خارجه گفت دولت، خواهان توقف تشديد تحريم‌ها است تا مذاکرات به نتيجه مناسبي برسد.

پساکي به خبرنگاران گفت: ما بر اين باوريم که هر اقدام کنگره بايد در همسويي با راهبرد مذاکرات باشد؛ لذا با اينکه درک مي‌کنيم که کنگره خواستار بررسي تشديد تحريم‌ها است،‌ تصور مي‌کنيم اکنون زمان توقف موقتي است تا شاهد نتيجه احتمالي مذاکرات باشيم.

وي تاکيد کرد تشديد تحريم‌ها هميشه مي‌تواند انجام گيرد و اين در صورتي است که طرف ايران از تعهداتش سر باز زند و تحريم‌هاي کنوني نيز هنوز وجود دارند.

همزمان با کاخ سفيد، کيتلين هيدن سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا نيز گفت اين مذاکرات بايد بدون فشار يا تحريک ايران صورت گيرد.

هيدن گفت: روزنه مذاکرات تا ابد باز نخواهد بود و اگر پيشرفت مناسبي حاصل نشود،‌ آنگاه زمان تشديد تحريم‌ها است و در واقع در آن زمان، تشديد تحريم‌ها الزامي خواهد بود؛ ما هميشه گفته‌ايم در تاريکي شب توافقي نخواهيم داشت و درباره روند پيشرفت مذاکرات،‌ کاملا شفاف خواهيم بود.

به دنبال مذاکرات هفته گذشته نمايندگان آمريکا و چهار قدرت ديگر عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد و نيز آلمان با ايران در ژنو، فشارها بر کنگره براي تشديد تحريم‌ها بالا گرفته است.

وندي شرمن مذاکره کننده ارشد آمريکايي پيش از اين گفتگوها به کنگره گفته بود در صورتي که گفتگوهاي ژنو با رويکردي سازنده و عيني همراه نباشد،‌ دولت آمريکا از تشديد تحريم‌ها حمايت مي‌کند.

انتظار مي‌رود کميته بانکداري سناي آمريکا به زودي پيش نويس تحريم‌ها را بررسي کند. بر اساس اين پيش نويس‌، فروش نفت ايران تا پايان سال 2015 به طور کلي قطع مي‌شود.

لايحه سناي آمريکا همچنين به باريک شدن روزنه زماني‌، بلوکه شدن همه سرمايه گذاري‌ها در بسياري از بخش‌هاي اقتصادي ايران، تلاش براي مسدود شدن حساب‌هاي خارجي اين کشور و تقويت توان اوباما براي مجبور کردن متحدان آمريکا و شرکاي اصلي تجاري در قطع تجارت با ايران مي‌انجامد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کری ، کنگره ، آمریکا ، تحریم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار