وال استريت ژورنال نوشت: واردات نفت چين از ايران افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه اينترنتي در مطلبي به قلم "وينه ما " نوشت: اطلاعات گمرکي اين هفته نشان داد چين در ماه سپتامبر دو ميليون و 750 هزار بشکه نفت از ايران وارد کرد که موجب شد در نه ماه نخست سال جاري کل واردات اين کشور به هشت ميليون و 14 هزار بشکه به ارزش 739 ميليون دلار  برسد. در حالي که اين کشور  در سال 2012  کمتر از يک ميليون دلار نفت وارد کرده بود.

در واقع، آخرين باري که چين تقريبا به ميزان سال جاري نفت وارد کرد سال 2008 بود که هفت ميليون و  نود و هفت هزار  بشکه نفت از ايران وارد کرد.

واردات نفت چين براي آمريکا موضوع حساسي به شمار مي‌رود. واشنگتن از طرفي تلاش مي‌کند به ايران فشار وارد کند و از طرف ديگر نمي‌خواهد  روابط با کشورهاي آسيايي که رشد بالايي دارند به خطر اندازد. واردات نفت چين از ايران فشار بيشتري بر دولت اوباما وارد مي‌کند.

بر اساس اطلاعات گمرکي اگر چه واردات نفت ايران در نيمه نخست سال جاري نسبت به دوره مشابه سال گذشته يک و نه دهم درصد کاهش داشته از ماه ژانويه تا سپتامبر سال جاري يک و چهار دهم درصد افزايش داشته است.

وال استريت ژورنال گزارش داد: چين پس از سه ماه توقف خريد نفت ايران بار ديگر واردات نفت از اين کشور را از سر گرفته است. توقف واردات نفت ايران به چين کمک کرد تا از تحريم‌هاي آمريکا که براي تحت فشار قرار دادن کشورهاي وارد کننده نفت از ايران در نظر گرفته شده است، معاف شود.

آمريکا در طول چند دهه گذشته در واکنش به اتهامات غرب مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به توانايي ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي  تحريم‌ها عليه ايران را افزايش داده است. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده است. کنگره آمريکا در اواخر سال 2011 قانوني را به تصويب رساند که بر اساس آن موسسات مالي خارجي در صورت معامله با بانک مرکزي ايران مشمول مجازت قرار مي‌گيرند. با اين حال وزارت امور خارجه آمريکا براي معاف کردن کشورهايي که به طور چشمگيري خريد نفت از ايران را کاهش داده‌اند با انعطاف برخورد کرده است. دولت آمريکا به کرات به علت خريد کمتر نفت ايران از سوي چين اين کشور را از تحريم‌ها معاف کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: چین ، نفت ، ایران ، واردات ، تحریم ، china ، iran ، oil
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار