از سوی دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری؛

پاسداشت ادبی مرحوم شیخ مصطفی رهنما برگزار می‌شود

مراسم پاسداشت ادبی مرحوم شیخ مصطفی رهنما، روحانی مبارز و سمبل مبارزه مستمر در راه مقاومت فلسطین، حضور مجتبی رحماندوست، علیرضا قزوه، محمدجواد حجتی‌كرمانی، در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ناصر ضرابی، دبیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری درباره این مراسم گفت: در مراسم پاسداشت ادبی شیخ مصطفی رهنما تصمیم داریم برای افرادی كه با این شخصیت فرهنگی آشنایی دارند یا علاقه‌مند به آشنایی با وی هستند، فرصتی فراهم كنیم تا ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارایه دهند. همچنین در نظر داریم برای سال آینده فراخوانی درباره شخصیت فرهنگی و مقاومتی این فقیه اعلام كنیم تا پژوهشگران و هنرمندان بتوانند آثار خود را ارسال کنند.

وی در ادامه از مرحوم شیخ مصطفی رهنما به عنوان یك شخصیت فرهنگی كه سمبل مقاومت مستمر در راه فلسطین بوده است، نام برد و گفت: این شخصیت فرهنگی از پیروان مبارز و حامی مقاومت مردم فلسطین بود كه تمام عمر خود را به تنهایی و جمعی در راه مبارزه با صهیونیست‌ها و مقاومت مردم فلسطین صرف کرد و در این راه از هیچ فعالیتی فروگذار نبود.
 
ضرابی درباره شخصیت این روحانی مبارز در قبل از انقلاب گفت: مرحوم شیخ مصطفی رهنما مبارز نستوهی بود كه در قبل از انقلاب، به روایتی 13 یا 18 بار به دست ساواك شاهنشاهی افتاده بود. وی از هیچ مبارزه‌ای علیه صهیونیست‌ها چه با قدم و چه با قلم دست برنداشت. 

وی مرحوم شیخ رهنما را پیشتازترین فرد در زمان ما برای مبارزه علیه صهیونیست‌ها و مقاومت مردم فلسطین نام برد و گفت: مرحوم شیخ مصطفی رهنما از سال 1320 مبارزه علیه صهونیست‌ها را آغاز كرده بود و هرجا كه امكان داشت با اعلامیه‌ها و بیانیه‌های خود خروش علیه صهیونیست‌ها را سر می‌داد و تلاش می‌كرد صدای این خروش را به گوش جهانیان برساند. 

شیخ مصطفی رهنما فرزند عبدالحسین در سال 1304 در كرمانشاه متولد شد. وی تحصیلات خود را در حوزه‌های علمیه قم، كربلا و نجف به پایان رساند. فعالیت مطبوعاتی را از سال 1323 آغاز و در سال 1329، مجله «حیات مسلمین» را منتشر کرد. مدتی با روزنامه و نشریه‌هایی مانند كیهان، اكونومیست، مهر ایران، ندای حق، طوفان شرق، اقدام، پرچم اسلام، آیین اسلام و روشنفكر همكاری داشت. رهنما در دهه 1330، جمعیت «مسلم آزاد» را تاسیس كرد كه پس از كودتای 28 مرداد 1332 تعطیل شد. در سال 1357 بار دیگر این جمعیت فعالیت خود را به دفاع از فلسطین و نهضت‌های اسلامی کرد. وی علاوه بر دستگیری در ماجرای قیام پانزده خرداد، چندین‌بار دیگر نیز دستگیر و زندانی شد.

مرحوم حاج شیخ مصطفی رهنما درسن 88 سالگی در ششم مرداد ماه دارفانی را وداع گفت.

علیرضا سلطانشاهی، مسوول دفتر مطالعات فلسطین ریاست جمهوری و برخی دیگر از فرهنگ‌دوستان نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار