نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: تخصیص اعتبارات بر مبنای جمعیت، محرومیت‌زدایی و افزایش سهم خلخال و کوثر در مدیریت دستگاه‌های اجرایی استان از جمله مطالبات و خواسته‌های مردم جنوب استان از استاندار آینده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، جلیل جعفری‌بنه‌خلخال امروز در اردبیل اظهار داشت: آنچه مسلم است همه نمایندگان به دنبال توسعه همه‌جانبه استان هستند و در این فرآیند خواسته‌های ما هم جز این نیست و جبران عقب‌ماندگی‌های موجود در جنوب استان باید در اولویت کاری و برنامه‌ای مدیریت عالی استان باشد.

وی تصریح کرد: چرا که اعتقاد داریم جای جای استان باید آباد و از رونق لازم برخوردار باشد و باید از نوار مرزی ارس در شمالی‌ترین نقطه آن تا ساحل قزل‌اوزن در جنوبی‌ترین نقطه آن از شاخص‌های توسعه‌یافتگی برخوردار باشند.

دبیر و سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل خاطرنشان کرد: خواسته‌ها در دو بخش استانی و شهرستانی قابل تفکیک است، در بخش خواسته‌های استانی که می‌تواند در فرآیند توسعه جنوب استان هم تأثیرگذار باشد، تکمیل محور سرچم - اردبیل و به بار نشاندن راه‌آهن استان از حوزه زنجان تا مرز ارس و آسیای میانه است که رونق حمل و نقل در این محورها می‌تواند تأثیر بسزایی در خلخال و کوثر هم داشته باشد.

جعفری‌بنه‌خلخال اضافه کرد: در جنوب استان که در اکثر زمینه‌های برخورداری و توسعه‌ای از میانگین استانی پایین است، انتظار توجه بیش از پیش در محرومیت‌زدایی را داریم به طوریکه در شاخص برخورداری از راه امن و مطمئن جنوب استان محروم‌ترین نقطه استان از این حیث محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: در بحث راه‌های روستایی امن و آسفالته میزان برخورداری دقیقاً نصف میانگین استانی است، در برخورداری از گاز لوله‌کشی شده در روستاها میانگین برخورداری خلخال و کوثر در حدود یک سوم میانگین استانی است و در سایر زمینه‌ها هم وضعیت به مراتب بدتر از آنچه گفتیم هست.

ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: جنوب استان دارای ظرفیت‌های بالقوه و منحصر به فردی در دو حوزه معدنی و گردشگری است و توانایی تبدیل شدن به قطب بزرگی در این حوزه را دارد که در صورت توجه شایسته و مناسب می‌تواند در اقتصاد استان نیز تأثیر‌گذار باشد.

این مسئول یادآور شد: وجود معادن غنی و دارای توجیه اقتصادی بالا و نیز ظرفیت‌های گردشگری از جمله موقعیت چهارراهی خلخال با توجه به قرار گرفتن در نقطه تلاقی چهار استان کشور، وجود بیشترین پهنه جنگلی استان، وجود زیباترین جاده توریستی کشور، آبگرم‌های گیوی، تیل، خوشنامه و گرمخانه، وجود بیشترین امامزاده‌های استان، تفرجگاه اندبیل، وجود ژیوپارک طبیعی استان در کنار جاده اردبیل - سرچم در بخش فیروز، وجود طولانی‌ترین قنات استان در گیوی علیا به عنوان نمادی 8 هزار ساله، آثار تمدنی در این مناطق، قلعه‌ها و تپه‌های باستانی فراوان، وجود تنوع زبانی از جمله گویش و زبان منحصر به فرد تاتی «زبان ایران باستان» در دره شاهرود و زبان کردی در خلخال و ده‌ها مزیت دیگر که در اثر بی‌توجهی هم ناشناخته مانده و هم موجب عقب‌ماندگی منطقه از پروسه توسعه‌یافتگی شده و همان طور که گفته شد انتظار از مسئولان فعلی و آتی توجه به این ظرفیت‌ها و جبران کم کاری‌های گذشته است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث راه‌ها و توجه به زیرساخت‌ها نیز خواست ما از مسئولان فعلی و آتی استان است.

جعفری‌بنه‌خلخال افزود: تسریع در عملیات اجرایی فیروز، خلخال، کلور، درام می‌تواند نقش محوری در توسعه استان داشته باشد که موجب نزدیکی بیش از 100 کیلومتر استان به مرکز کشور می‌شود و نیز آغاز عملیات اجرایی تونل ارتباطی خلخال ـ گیلان نیز از خواسته‌های مهم مردم منطقه است.

عضو گروه دوستی پارلمان ایران و اروپا خاطرنشان کرد: در بحث سدهای معیشتی و بزرگ نیز اقدام مهمی در منطقه صورت نگرفته و از چندین سد بزرگ در حال بهره‌برداری استان، سهم جنوب استان صفر است.

وی متذکر شد: خواست ما تسریع در عملیات اجرایی سدهای گیوی و بفراجرد و شبکه‌های پایاب این سدهاست و آغاز عملیات اجرایی سدهای دیگر مطالعه شده خلخال و کوثر باید مورد توجه باشد و علاوه بر آن استفاده از حق‌آبه خلخال و کوثر از قزل‌اوزن و انتقال آن به دشت خورش‌رستم و نیز تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز مردم این مناطق است.

جعفری‌بنه‌خلخال تصریح کرد: احداث سدهای معیشتی برای رونق کشاورزی و باغداری و نیز پرورش آبزیان می‌تواند در رونق اقتصادی جنوب استان که به عنوان منطقه پایلوت آبخیزداری استان انتخاب شده تأثیرگذار باشد.

رئیس فراکسیون رفاه و تأمین اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فعال‌سازی واحدهای صنعتی و کارگاهی تعطیل شده و تعیین تکلیف سیمان خلخال که پس از گذشت نزدیک به 20 سال هنوز هم بلاتکلیف است و نیز توجه به ایجاد صنایع تبدیلی با وجود باغات میوه فراوان از مطالبات مردم خلخال و کوثر از مسئولان استانی و وزارتی است.

وی یکی دیگر از مطالبات مردم جنوب استان از مسئولان فعلی و آتی استان را این چنین بیان کرد: شفاف‌سازی معیار تخصیص اعتبارات در مناطق مختلف استان و پرهیز از سوگیری‌های منطقه‌ای در تقسیم و تخصیص و نیز توجه به شاخص جمعیتی و بحث محرومیت در این مقوله برای مردم منطقه مهم است.

این مسئول ادامه داد: اگر یک مطالعه اجمالی داشته باشیم به راحتی اثبات می‌شود که چرا سرعت آغاز و به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های مختلف در جنوب استان در قیاس با سایر مناطق بسیار کند و خسته‌کننده بوده و این مشکلات دلیلی ندارد جز بحث اعتباری و مالی و نیز توجه مسئولان.

جعفری‌بنه‌خلخال اضافه کرد: انتظار اینجانب به عنوان نماینده مجلس و نیز مردم با فرهنگ و دانش دوست جنوب استان توزیع عادلانه و لحاظ شاخص‌های ذکر شده در تخصیص اعتبارات مهم است.

این نماینده مجلس گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین خواسته‌های بنده و مردم خلخال و کوثر از استاندار آتی استان توجه به بحث سهم نیروی انسانی این شهرستان‌ها در مدیریت استان است و استفاده از نیروها و مدیران بسیار شایسته، کار بلد و متخصص خلخال و کوثر در سطوح ارشد مدیریت استان است.

وی در پایان اذعان داشت: سهم شهرستان با توجه به شاخص جمعیتی و نیز شایستگی ملحوظ نظر باشد، از منطقه‌گرایی و قومیت‌گرایی پرهیز شود و کوتاهی‌های قبلی در این فرآیند اصلاح شود، این در حالی است که خلخال و کوثر از تحصیل‌کرده‌ترین و متخصص‌ترین نیروها برخوردار است و در جای جای میهن اسلامی و حتی در مدیریت‌های عالی علمی و اجرایی ملی این شایستگی را به اثبات رسانده‌اند و باید در استان نیز از شایستگی آنها استفاده شود./ج1

برچسب ها: مجلس ، انتخابات ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.