میزان صادرات غیرنفتی کشور در شش ماهه نخست سال جاری با ۱۳ درصد کاهش به ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اسدالله عسگراولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اتاق ایران با اعلام این خبر در بیست و ششمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران که هم اکنون در محل اتاق در حال برگزاری است گفت: میزان صادرات غیرنفتی کشور در شش ماهه نخست سال جاری به ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است. 

وی افزود: از این رقم سه میلیارد و اندی صادرات میعانات گازی، ۵ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی، و ۱۱ میلیارد دیگر شامل صادرات محصولات غیرگازی و غیرپتروشیمی می‌باشد. 

عسگراولادی با بیان اینکه در کشور ۲ هزار و ۵۰۰ بنگاه صادراتی فعال وجود دارد اظهار داشت: در سال ۹۱ میزان صادرات غیرنفتی از مرز ۴۱ میلیارد دلار گذشت که این رقم درسال ۹۲ تنها در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است. 

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی کشور گفت: ۶عامل بازدارنده در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد که یکی از مهمترین‌های آن اعمال تحریم‌ها برضد اقتصاد ایران است. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران همچنین به قیمت‌های بالای حمل و نقل در کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر آنکه حمل و نقل در داخل کشور قیمت‌های گزافی دارد در خارج از کشور نیز با مشکلات عدیده‌ای در خصوص حمل و نقل کالا روبرو است. 

عسگراولادی همچنین مطالبه غیرقانونی معاونت وزارت اقتصاد و دارایی مبنی بر اخذ مالیات صادرات را از دیگر عوامل توسعه صادرات غیرنفتی اعلام کرد و گفت: چنانچه این مسئله به سرعت حل نشود بسیاری از صادرکنندگان کشور صادرات را‌‌ رها می‌کنند. 

وی ادامه داد: متأسفانه بانک‌ها با مجوز اخذ مالیات صادراتی اقدام به اجرا کشیدن و مصادره اموال صادرکنندگان را می‌کنند که این مسئله باید به سرعت مرتفع شود. 

عسگراولادی با تأکید بر ثبات نرخ ارز گفت: چالش بعدی که توسعه صادرات غیرنفتی در کشور را هدف قرار داده بی‌ثباتی نرخ ارز است چرا که این بی‌ثباتی منجر به سردرگمی صادرکننده در محاسبات خود جهت تهیه مواد اولیه هزینه‌های تولید و صادرات می‌شود. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تورم و نیز مالیات ۶ درصدی ارزش افزوده کالا را از دیگر مشکلات توسعه صادرات غیرنفتی بیان کرد و گفت: صادرکنندگان بایستی مالیات ۶ درصدی ارزش افزوده را به اتاق پرداخت کنند ولی پس از صادرات استرداد این رقم صادرکننده بسیار زمان بر و مشکل خواهد بود. 

وی همچنین پرداخت یک در هزار سود حاصل از صادرات به اتاق بازرگانی را از دیگر مشکلات صادرکنندگان بیان کرد و گفت: بهتر است اتاق در این زمینه چاره اندیشی کند. 

گفتنی است اسدالله عسگراولادی از طرف کنفرانس کشورهای اسلامی و نیز دولت مالزی به عنوان فعال اقتصادی بر‌تر انتخاب شده که این امر به خاطر تلاش‌های چند ده ساله وی در امر تجارت و داد و ستد با کشورهای اسلامی می‌باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کاهش ، صادرات ، غیرنفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار