انارهای شیرین و آبدار چترود که از شهرت خاصی در کرمان و سایر استان‌های همجوار برخوردارند ، این روزها وارد بازار شده است.

از هزاران سال پیش انار به عنوان گنجینه قدرت شناخته می شد و انسانها برای زیباترشدن از این میوه استفاده می کردند.
شهرت انار چترود
بخش چترود در شمال شهرستان کرمان به سبب اوضاع آب و هوایی مناسب ، بیشترین سطح باغ های انار استان کرمان را به خود اختصاص داد ه و انارهای شیرین و آبدار آن از شهرت خاصی برخوردار است.
برداشت انار از باغ های استان کرمان
همه ساله با آغاز فصل برداشت انار در نیمه مهر و عرضه آن به بازار ، انارهای درشت و شیرین چترود با دانه‌های سرخ خود در میوه‌ فروشی‌های استان کرمان خودنمایی می‌کنند.
محسن کمال الدینی ، معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت باغ های انار در بخش چترود وجود دارد ، افزود: هم اکنون 310 هکتار از باغ های چترود به محصول انار اختصاص دارد.
کیفیت خاص انار چترود آن را منحصر به فرد کرده است.
وی با اعلام اینکه کیفیت خاص و بازار پسندی انار چترود آن را منحصر به فرد کرده است ، خاطر نشان کرد: اگر چه در منطقه سیرچ در نزدیکی شهر کرمان نیز باغ های انار بسیاری وجود دارد اما انار چترود مشتریان خاص خود را دارد.
کمال الدینی با بیان اینکه متوسط برداشت انار 8 تن در هکتار است،پیش بینی کرد: امسال 2 هزار و400 تن انار از باغ های این شهرستان برداشت شود.
بیژن افضلی ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ا فزود: شهرستان کرمان هزار و 31 هکتار سطح زیر کشت باغ انار دارد که از این میزان 581 هکتار بارور و بقیه نهال هستند.
پیش بینی برداشت بیش از 7 هزار تن انار در شهرستان کرمان
وی با اشاره به اینکه متوسط تولید در هر هکتار 8 تن است ،پیش بینی کرد: امسال 7 هزار و 848 تن انار در شهرستان کرمان برداشت وروانه بازار می شود.
عمده ی انار صادراتی کرمان ، انار ماهان است.
افضلی با بیان اینکه انار در مناطق ماهان ،چترود، گلباف، شهداد،سیرچ وراین برداشت می شود،گفت: عمده اناری که صادر می شود از منطقه ماهان است.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ سطح زیر کشت انار در شهرستان کرمان رتبه پنجم استان را به خود اختصاص داده است ، افزود: پوست نازک ، بی دانه بودن ،آبدار بودن و رنگ قرمز انار ماهان از ویژگی های صادرات آن است.

در سالهای اخیر که صادرات غیرنفتی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است ، خوشبختانه انار نیز مورد توجه خاص قرار گرفته و به عنوان یک محصول صادراتی در بخش کشاورزی محسوب می شود./س

گزارش از : آذر عسکرپور

برچسب ها: گزارش ، انار ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.