"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی جدیدی که آمریکا و ناتو درصدد ایجاد آنها در خاک افغانستان هستند که بعد از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی قرار است مورد استفاده قرار بگیرند، موجب نگرانی جدی مقامات مسکو است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، لاوروف یادآور شد: در شرایطی که واحدهای نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در حال خروج از افغانستان هستند، آمریکا و برخی کشورهای عضو دیگر ناتو درصد اجرای طرح‌هایی برای حضور دائم در این کشور هستند. ما اطلاعاتی در دست داریم که 9 پایگاه نظامی کامل در افغانستان در حال ساخت است.
وزیر خارجه روسیه گفت: ما این سئوال را مطرح کرده ایم که هدف از حضور دائم در افغانستان چیست و به ما گفته شده که این کار در راستای اهداف آموزشی و تنها برای اجرای عملیات خاص در صورت ضرورت است. ولی وضعیت پیرامون این مسئله چندان شفاف نیست.
وی افزود: آنها (آمریکایی‌ها) هر از چند گاهی با برخی کشورهای آسیایی توافقاتی در مورد حضور در افغانستان انجام می‌دهند که این سئوال را بوجود می آورد که علت این تلاش‌ها چیست، برای اینکه خروج نیروهای بین‌المللی به منزله پایان ماموریت آنها در این کشور است.
ضمن اینکه به عقیده لاوروف، بازی با طالبان که می‌خواهند تنها با آمریکا و بدون حضور دولت افغانستان به مذاکره بپردازند، می‌تواند بسیار خطرناک بوده و باعث بروز مناقشه جدیدی در این کشور شود.
وزیر خارجه روسیه ابراز نگرانی کرد این خطر جدی وجود دارد که دولت افغانستان نتواند به تنهایی تامین امنیت کشور را بعد از خروج نیروهای بین‌المللی تضمین کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار