دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز با ابراز نگرانی درمورد تصمیم ترکیه به تولید مشترک سامانه دفاع موشکی با یک شرکت چینی گفت امیدوار است آنکارا سامانه ای را انتخاب کند که با سامانه های دیگر متحدان ناتو سازگاری داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛ ترکیه اعلام کرده ممکن است موافقتنامه ای به ارزش سه میلیارد و 400 میلیون دلار را با یک شرکت چینی در زمینه ساخت سامانه دفاع موشکی امضا کند که با تحریم های آمریکا روبرو است. ترکیه همچنین اعلام کرده توافق در این زمینه هنوز نهایی نشده است.

آمریکا با ابراز نگرانی جدی درمورد این تصمیم ترکیه اعلام کرد این سامانه دفاع موشکی چینی با سامانه های ناتو سازگاری ندارد.

"آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو افزود :« انتخاب یک سامانه دفاعی یک تصمیم ملی است. آنچه برای ما مهم تلقی می شود این است که سامانه ای که یک کشور عضو ناتو به دست می آورد باید با سامانه های دیگر کشورهای عضو هماهنگی داشته باشد. من امیدوارم ترکیه نیز به این مسئله پایبند باشد.»

وی تصریح کرد از این مسئله نیز مطلع است که ترکیه هنوز در این خصوص تصمیم گیری نهایی را انجام نداده است.

ترکیه چهارشنبه گذشته از تصمیم خود درباره آغاز مذاکرات با چین درباره خرید نخستین سامانه دفاع موشکی دور برد این کشور به رغم اعتراض های واشنگتن دفاع کرد.

عصمت ییلماز وزیر دفاع ترکیه گفت :« چین به ما بهترین قیمت را برای خرید این سامانه موشکی ارائه کرده و شرکت چینی سازنده این سامانه توافق کرده است موافقتنامه ای را با ترکیه در زمینه تولید مشترک چنین سامانه ای امضا کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز گفت مذاکرات با این شرکت چینی آغاز شده اما هنوز هیچ موافقتنامه ای بین دو طرف امضا نشده است و این روند همچنان ادامه دارد.

ترکیه هفته گذشته در بیانیه ای رسمی اعلام کرد این کشور تصمیم گرفته است با شرکت صادرات-واردات ماشین آلات دقیق چین « CPMIEC » موافقتنامه ای را در زمینه تولید مشترک سامانه های دفاع موشکی دور برد در ترکیه امضا کند.
برچسب ها: ناتو ، چین ، ترکیه ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار