"احمد عطا" با نام ادبي "احمد محمود" نويسنده معاصر ايراني و پيرو مكتب رئاليسم اجتماعي زمين سوخته را به رشته تحرير درآورده است.

باشگاه خبرنگاران احمد اعطا با نام ادبي احمد محمود نويسنده معاصر ايراني است وي را پيرو مكتب رئاليسم اجتماعي مي دانند معروفترين رمان او همسايه ها در زمره آثار برجسته ادبيات معاصر ايران شمرده مي شود.

احمد محمود در 4 دي 1304 در شهر اهوا ز در خانواده اي دزفولي الاصل به دنيا آمد در برخي از آثارش مانند همسايه ها و مدار صفر درجه واژه ها و جملاتي به گوش دزفولي به چشم مي خورد.
شخصيت نعمت در داستان غريبه ها و پسرك بومي در كتابي به همين نام نيز از شخصيت يكي از ساكنين دزفول به نام نعمت علائي گرفته شده است نعمت علائي حدود سال 1323 در دزفول به دست افراد ناشناسي ترور مي شود.

پدر احمد محمود در سال 1356 فوت كرد احمد محمود در زمان فوت پدر 46 ساله بود مادرش در سال 1379 دو سال قبل از درگذشت احمد محمود از دنيا رفت احمد محمود پس از گذراندن دوران تحصيلات ابتدائي و متوسطه در زادگاهش به دانشكده افسري ارتش راه يافت.

احمد محمود دانشجويان افسري بود كه پس از كودتاي 28 مرداد سال 1332 بازداشت شد.
دانشجويان زنداني اندك اندك در حالي آزاد شدند كه تنها 13 نفر از آنان در زندان باقي مانند احمد محمود توبه نامه اي امضا نكرد و به همكاري با حكومت پهلوي تن نداد به همين دليل مدت زيادي را در زندان گذراند.

گويا مشكل ريوي او يادگار همان دوران زندان وي بود كه بر ا ثر آنان از دنيا رفت مدتي در اطراف خليج فارس از جمله در بندر لنگه در تبعيد بسر برد البته احمد محمود از اين دوران به عنوان زماني كه گرفتار بازي سياست شده بودم ياد مي كند.

مجموعه داستان هاي وي شامل: مول، دريا هنوز آرام است، بيهودگي، زائري زير باران،‌از دلتنگي، پسرك بومي، غريبه ها، ديدار قصه آشنا از مسافر تا تبخال است.

احمد محمود رمان هاي نظير همسايه ها داستان يك شهر زمين سوخته مدار صفر درجه درختخ انجير معابد و ترجمه رمان آدم زنده اثر ممدوح بن عاطل ابونزال را به رشته تحرير درآورد وي جايزه هئيت داوران پگاه جايزه مجموعه آثار را به احمد محمود داد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.