نپال در اعتراض به شرايط سخت کارگران نپالي در طرح هاي جام جهاني 2022 قطر ، سفير خود را از دوحه فرا خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين، در پي انتشار اخباري از شرايط سخت کارگران ساختماني در طرح هاي جام جهاني قطر و حتي جان باختن برخي از کارگران، روز يکشنبه مقامات نپالي اعلام کردند از قطر خواهند خواست تا درباه نقض گسترده حقوق کارگران نپالي در اين کشور تحقيق کنند ضمن اينکه کاتماندو "مايا کوماري شارما" سفير خود را از دوحه فرا خواند.

سفير نپال در قطر در توضيح شرايط سخت موجود براي کارگران خارجي در قطر، اين کشور را زنداني براي نپالي ها خوانده بود.

مقامات نپال اعلام کردند در پي اعتراض قطر به اظهارات سفير کاتماندو در دوحه، سفير را فراخوانده ايم.  

بر اساس گزارشي که اخيرا روزنامه گاردين منتشر کرد دهها کارگر نپالي در هفته هاي اخير تحت فشار کارهاي سنگين در قطر جان باخته اند. شرايط براي کارگران خارجي در قطر به حدي دشوار است که اين روزنامه انگليسي از اين شرايط با عنوان بردگي نوين ياد کرده است.

بيش از 90 درصد نيروي کار قطر به دليل موقعيت جغرافيايي و جمعيتي اين کشور از اتباع خارجي هستند که در اين ميان 40 درصد آنان را کارگران نپالي تشکيل مي دهند.

تنها در سال 2012 صد هزار نپالي براي کار در قطر کشورشان را به مقصد دوحه ترک کرده اند.

با توجه به ميزباني قطر در جام جهاني 2022 پيش بيني مي شود اين کشور يک و نيم ميليون نيروي کار را براي ساخت ورزشگاهها، بنادر، هتل ها و رستوران ها به کار بگيرد.

پال باهادور تامانگ رئيس اتحاديه کارگران نپالي فعال در خارج از کشور مي گويد: نشست هايي را با وزارت کار داشتيم و دولت دستوراتي را براي سفارت نپال در دوحه صادر کرد تا با هدف حمايت از حقوق کارگران نپالي با دولت قطر رايزني کند.

وي افزود: از مقامات قطري مي خواهيم در زمينه نقض حقوق کارگران و بدرفتاري با آنها تحقيق کنند و شرکت هايي را که از ارائه نيازهاي اساسي به کارگران مثل غذا ، مسکن و حقوق دريغ مي کنند تعطيل کند. بسيار اتفاق افتاده که کارگران به خواب مي روند و ديگر از خواب برنمي خيزند.

روزنامه گاردين نوشت بر اساس اسناد سفارت نپال در دوحه، از چهارم ژوئن تا هشتم اوت، 44 نپالي در قطر در شرايط سخت کاري جان باخته اند.

بر اساس تحقيقات، در برخي موارد نپالي ها بدون هيچ مزدي در طرح هاي جام جهاني قطر به کار گرفته مي شوند و براي مقابله با فرار آنان از شرايط سخت کار، مدارکشان مصادره مي شود.

محروميت از نوشيدن آب در گرماي سخت دوحه يکي از سختگيري هاي رايج عليه کارگران نپالي در قطر گزارش شده است.

تاکنون 30 تبعه نپالي براي فرار از شرايط سخت کار به سفارت کشورشان در دوحه پناه بردند.
برچسب ها: نپال ، سفیر ، قطر ، کارگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار