چگونگي پاسخگويي، نظارت و ايجاد نظام انگيزشي در بودجه عملياتي که دولت در نظر دارد با رعايت آن بودجه سال آينده را تدوين کند، معين شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، فاز اجرايي بودجه‌ريزي عملياتي براي نخستين بار و از سوي دولت يازدهم آغاز شده است تا بتوان با اجرايي ساختن اين روش در بودجه‌ريزي، شفاف‌سازي را بيش از گذشته عينيت بخشيده و همنين هزينه‌ها و درآمدها را به صورت کامل پيش‌بيني و مشخص کرد.

در همين راستا باشگاه خبرنگاران براي نخستين بار دستورالعمل‌ها، مراحل، مفاهيم، تعريف‌ها و فرمول‌هاي شناسايي هرينه‌ها و درآمدها و چگونگي پاسخگويي، نظارت و ايجاد نظام انگيزشي را که در بودجه عملياتي عنوان شده است، منتشر کرد.



در اين گزارش نيز همانند سه بخش گذشته، چگونگي پاسخگويي، نظارت و ايجاد نظام انگيزشي در بودجه عملياتي مورد تحليل و بررسي قرار گرفته که به شرح زير است:

ماده 6- پاسخگویی

1-6- مقام ذی‌صلاح دستگاه اجرایی و مدیر واحد مجری تفاهنامه‌ای که حاوی موارد و تعهدات ذیل باشد تنظیم و به امضا می‌رسانند و براساس آن عمل خواهند کرد.

تبصره- فرم تفاهنامه عملکردی طراحی شده توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس‌جمهور مبنای عمل بوده و هرگونه تغییر در محتوی، حسب شرایط دستگاه اجرایی با تأیید معاونت یاد شده قابل انجام خواهد بود.

2-6- انجام عملیات موضوع این آیین‌نامه تنها در چارچوب تفاهمنامه‌ای که بین مقام ذی‌صلاح دستگاه اجرایی و مدیر واحد مجری منعقد می‌شود، صورت می‌گیرد.

3-6- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است بر حسب اقتضا و درخواست دستگاه‌های اجرایی نسبت به افتتاح حساب واحد مجری و ذی حساب دستگاه اجرایی اقدام کند.

4-6- موارد ذیل در تعهدات واحد مجری است و باید در تفاهم نامه ذکر شود:

1. پرداخت کلیه حقوق و مزایای قانونی و استحقاقی کارکنان طبق قوانین و مقررات مربوط

2. ضمانت انجام صحیح مفاد تفاهنامه

3. هزینه‌کرد اعتبارات مربوط به واحد صرفا به منظور تولید محصولات (کالا یا خدمت) مورد انتظار، پرداخت پاداش و تجهیز آن.

4. هزینه‌کرد اعتبارات حاصل از صرفه جویی، در چارچوب دستورالعمل و ارایه گزارش تفصیلی به دستگاه اجرایی 

5. به کارگیری موثر منابع و تجهیزات جهت انجام فعالیت‌ها و تولید محصولات و به عهده گرفتن مسئولیت حسن انجام و اجرای کار.

6. انجام فعالیت‌ها و تولید محصولات(خدمات) طبق برنامه زمان بندی مورد توافق.

7. حفاظت، مراقبت و نگهداری از منابع در اختیار قرار داده شده.

8. رعایت قوانین و مقررات جاری در خصوص برخورد با کارکنان واحد مجری.
 
5-6- موارد ذیل در تعهدات دستگاه اجرایی است و باید در تفاهمنامه عملکردی ذکر شود:

1. واگذاری اختیارات لازم مدیریتی، اداری، مالی و پرسنلی به مدیر واحد مجری برای اداره امور واحد طبق قوانین و مقرارات مربوط.

2. پرداخت به موقع و انجام تعهدات مالی طبق توافق صورت گرفته.

3. واگذاری حق استفاده از تمامی ساختمان‌ها، تأسیسات، تجهیزات و اثاثه موجود مورد نیاز.

4. قبول انجام تعمیرات اساسی ساختمان‌ها، تأسیسات و تجهیزاتی که حق استفاده از آن به واحد مجری داده شده است.

5. پذیرش مدیریت و تعیین تکلیف نیروهایی که در اجرای تفاهمنامه از نظر مدیر واحد مجری مازاد بر نیاز انجام تعهدات شناخته و اعلام می‌شود.

6. تهیه و تدوین معیارهای کمی و کیفی برای فعالیت‌ها و محصولات مورد توافق و ابلاغ آن به واحد مجری.



ماده 7- نظام انگیزشی

1-7- اعتباراتی که براساس تفاهمنامه منعقده به حساب واحد مجری واریز می‌گردد کمک تلقی شده و به هزینه قطعی منظور می‌گردد.

 2-7- واحدهایی که براساس تفاهمنامه عملکردی اداره می‌شوند از شمول جزء(1) بند(و) تبصره 19 قانون بودجه سال 1386 و آیین‌نامه اجرایی و اصلاحیه‌های سالهای بعد آن مستثنی می‌باشند و هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان در قالب تفاهمنامه منعقده در اختیار واحد مجری قرار می‌گیرد.

3-7- صرفه‌جویی حاصل از تفاضل بین بهای تمام شده مورد توافق در توافقنامه مبادله شده با مدیر واحد مجری و هزینه‌های قطعی فعالیت یا محصول در همان دوره تفاهمنامه به شرح آیین‌نامه هزینه خواهد شد.

الف) پنجاه درصد(50%) مبلغ حاصل از صرفه‌جویی، به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان واحد مجری به شرح ذیل پرداخت می‌گردد:

الف-1- حداقل 5 درصد و حداکثر 10 درصد مبلغ فوق‌الذکر به مدیر واحد مجری با نظر دستگاه اجرایی، براساس کیفیت ارایه محصولات و رضایت استفاده‌کنندگان از محصولات
الف-2- پرداخت پاداش به کارکنان واحد مجری با نظر مدیر واحد مجری.

ب) پنجاه درصد (50%) مبلغ حاصل از صرفه جویی به طریق ذیل برای ارتقاء کیفی محصولات، تشویق کارکنان ستادی واحدهای ذی‌ربط هزینه می‌گردد:

ب-1- سی درصد (30%) مبلغ مذکور برای ارتقا و بهبود کیفی محصولات نظیر اصلاح نظام‌های مدیریتی، آموزشی و بهسازی کارکنان، ارایه محصولات برتر، بازسازی تأسیسات و یا خرید تجهیزات مورد نیاز برای واحد مجری.

ب-2- 10 درصد (10%) مبلغ مذکور برای تشویق کارکنان ستادی واحدهای ذی‌ربط که برای اجرای این آیین‌نامه نظارت می‌کنند.

تبصره1: مبالغ پاداش مربوط به بندهای (الف) و (ب)، زمانی که صرفه جویی محقق شد، قابل پرداخت است.

تبصره 2- مدیر واحد مجری موظف است گزارش تفصیلی عملکرد بند ب را به مدیریت ذی‌ربط دستگاه اجرایی (واحد ناظر) ارایه نماید.

4-7- مدیر واحد مجری می‌‌تواند حداکثر 20 % از نیروی انسانی خود را که مورد نیاز نمی‌باشد به عنوان مازاد در اختیار دستگاه اجرایی قرار دهد.

5-7- استفاده از اوقات خارج از وقت موظفی و ظرفیت‌های بلا استفاده واحد مجری با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و شرایط زیر مجاز خواهد بود:

الف) بر تجهیزات، ابنیه و اقلام سرمایه‌ای طبق تعهدات به عمل آمده در توافقنامه خسارت و آسیبی وارد نشود.

ب) منافع حاصل در جهت ارایه خدمات با کیفیت به خدمت‌گیرندگان و تأمین رفاه کارکنان و بهبود امکانات مصرف شود.

6-7- دستگاه اجرایی موظف است ساز و کار تنبیهی در موارد عدم تحقق مواد توافقنامه را با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تعیین و به واحد مجری ابلاغ نماید.

 


ماده8- نظارت

1-8- صورت‌های مالی پایان دوره بایستی حداکثر بعد از پایان آن دوره طبق چارچوب پیوست که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌گردد تهیه و تدوین و پس از تأیید مدیر واحد مجری و انجام حسابرسی توسط یکی از موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، نتیجه حداکثر تا پایان مرداد ماه به بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی‌ربط و ذی‌حساب مربوط ارایه گردد. هزینه‌های حسابرس جزء هزینه‌های سربار قابل احتساب در بهای تأمین شده خواهد بود.

 2-8- مسئولیت اجرایی این دستور‌العمل با مسئولین دستگاه اجرایی است دستگاه‌های اجرایی موظفند همه ساله شرایط لازم برای اجرای این دستورالعمل را به هنگام تنظیم و اجرای بودجه‌های سالانه با همکاری و هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیش‌بینی نماید.

ماده 9- سایر موارد:

1-9- مدیر واحد مجری نیز جزء کارکنان واحد مجری محسوب شده و مشمول تعداد نیروی انسانی مورد نیاز واحد می‌شود.

2-9- مبنای محاسبه در پرداخت‌ها، حقوق و مزایای قانونی دوره مالی در تفاهمنامه می‌باشد.

3-9- اعتبار مربوط به حقوق مزایای آن تعداد نیروی انسانی که پس از انجام محاسبات بهای تمام شده و تنظیم تفاهمنامه براساس درخواست مستخدم بازنشسته، بازخرید و انتقال می‌یابند، جهت جبران میزان ارایه خدمات و تأمین نیاز از طریق خرید خدمت یا جبران خدمات افراد موجود در اختیار واحد مجری باقی خواهد ماند.

4-9- کلیه افزایش‌های قانونی حقوق و مزایا برای کارکنان واحد مجری در طول دوره در تفاهمنامه پیش‌بینی می‌شود و این افزایش‌ها به این آیین نامه نیز تسری پیدا می‌کند.

5-9- استهلاک کلیه تجهیزات، ساختمانها، تأسیسات و ماشین آلات(کالاهای سرمایه ای بادوام) که در اختیار مدیر واحد مجری قرار می‌گیرد، همچنین کلیه پرداخت‌هایی که توسط دستگاه اجرایی انجام می شود در بهای تمام شده منظور، لیکن به ازای آن وجهی به واحد مجری پرداخت نمی‌گردد.

تبصره: ارزش تجهیزات، ساختمان‌ها، تأسیسات و ماشین‌آلات برای محاسبه استهلاک بر مبنای برآورد بهای روز آنها محاسبه می‌شود.

6-9- بار مالی ناشی از انعقاد کلیه تفاهمنامه‌های موضوع این دستورالعمل و نیز اعتبار مورد نیاز اجرای تکالیف باقی مانده وزارت خانه نباید از مجموع اعتبارات هزینه‌ای که در بودجه مصوب سالانه پیش‌بینی شده تجاوز کند.

7-9- وزارتخانه می‌تواند در تفاهمنامه، الزام به انجام اقدامات غیرقابل پیش‌بینی که در طول دوره تفاهمنامه، به واحد مجری تکلیف می‌شود را تصریح نموده و هزینه انجام آنها را محاسبه و پرداخت نماید.

8-9- تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام فعالیت مشخص در واحد مجری، براساس تعداد پست‌های سازمانی اشغال شده با رعایت تبصره ماده (32) قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد. مدیر واحد مجری می‌تواند حداکثر بیست درصد (20%) از نیروی انسانی واحد خود را که مورد نیاز نمی‌باشد، به عنوان مازاد در اختیار دستگاه اجرایی قرار دهد.

9-9- دستگاه اجرائی قبل از بکارگیری نیروهای مازاد مرتبط واحد اجرایی در سایر واحدها، مجاز به استخدام نیروی انسانی جدید اعم از رسمی و پیمانی نیست.

10-9- درصورتی که نیروی انسانی واحد مجری به دلایلی از جمله بیماری، فوت، باز‌خریدی و ... از واحد مجری منفک شوند مدیر واحد مجری می‌تواند به ازای نیروهای یادشده از طریق دستگاه اجرایی ذیربط فرد جایگزین درخواست نموده و بکار گیرد.

11-9- مدیر واحد مجری می‌تواند به ازای نیروی انسانی که مازاد اعلام می‌شود، به منظور ارایه محصولات با کیفیت تعهد شده، نسبت به خرید خدمات فعالیت یا محصولات به روش‌های پیش‌بینی شده در ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و دولت و آیین نامه اجرایی موضوع تصویب‌نامه شماره 31426-ت26977 هـ مورخ اول مهرماه 1381 هیأت محترم وزیران اقدام نماید مشروط به اینکه هیچگونه تعهد استخدامی یا تعهدات قانونی دیگر با کارکنان ذیربط ایجاد نشود.

12-9- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است همه ساله ساز‌وکار لازم برای اجرای این دستورالعمل را به هنگام تنظیم و اجرای بودجه‌های سالیانه پیش‌بینی کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار