خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم "سياوش قاضي" نوشت: حسن روحاني رئيس جمهور ايران روز شنبه بعد از يک هفته رايزني ديپلماتيک فشرده در نيويورک که با تماس تلفني تاريخي با باراک اوباما همتاي آمريکايي او همراه بود، پيروزمندانه به تهران بازگشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: روحاني که اين هفته براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک بود و در آنجا همه نگاه ها متوجه او بود، درست قبل از بازگشت به تهران با باراک اوباما تلفني گفتگو کرد.

رئيس جمهور ايران بعد از بازگشت به تهران در نخستين اظهارات خود اعلام کرد اين تماس تلفني از سوي رئيس جمهور آمريکا صورت گرفت.

روحاني گفت: ما در حال حرکت به سوي فرودگاه بوديم که به من اطلاع دادند کاخ سفيد با سفير ما در سازمان ملل تماس گرفته و از تمايل اوباما براي گفتگوي چند دقيقه اي با من خبر داده است. من نيز اين درخواست را پذيرفتم.

فرانس پرس افزود: رابطه تهران و واشنگتن از سال 1980 قطع شده و اين نخستين تماس در اين سطح بين دو کشور است. تهران به رسميت شناخته شدن حقوق خود در زمينه هسته اي به ويژه غني سازي اورانيوم در خاک ايران را خواستار است. اين در حالي است که اسرائيل و غرب ايران را به تلاش براي ساخت سلاح هسته اي متهم مي کنند. 

وي درباره نشستي در نيويورک که در پايان اعلام شد مذاکرات هسته اي ايران با قدرت هاي بزرگ نيمه اکتبر در ژنو از سر گرفته مي شود، گفت: ما درباره مذاکرات ايران با گروه پنج به علاوه يک ( آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان ) گفتگو کرديم و روزنه اي در اين زمينه گشوده شد.

وي افزود: ما به اين نتيجه رسيديم که بايد از اين فرصت براي يافتن راه حلي سريع استفاده کنيم.

در اين گزارش آمده است: دکتر روحاني بعد از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري ايران لحن آشتي جويانه اي را نسبت به غرب در پيش گرفته و گفتگو را براي حل مسائل از جمله پرونده هسته اي خواستار شده است. اوباما سه شنبه متعهد شد براي حل بحران هسته اي از راه ديپلماسي اقدام کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار