این گل که نامش برگرفته از بذر آن حسرت است در درمان التهاب مفصلی که یکی از علایم بیماری است نقش مؤثری دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

با استناد به کتاب گیاهان دارویی دکتر علی زرگری و در گفت وگو با یک استاد گیاه شناسی به معرفی گل حسرت به عنوان یکی از گیاهان دارویی بومی استان کرمانشاه بپردازد و از این طرق گام مهمی را در آشنایی این گیاه دارویی به کاربران خود بردارد.

گل حسرت (کلشیک) دارای اثر ضد نقرس است به طوریکه از این نظر باید آن را داروی اختصاصی نقرس حاد ذکر کرد و در دوران درمان نقرس با کلشیک همواره باید به این نکته توجه داشت که به مجرد از بین رفتن درد و عوارض نقرس مصرف آن قطع و مجددا هنگام بروز عوار تجدید گردد.

احتیاط های لازمی که در هنگام مصرف کلشیک معمول می گردد و از این نظرات که فرآورده های کلشیک ضمن رفع عوارض نقرسی اثر شدید بر روی معده و روده دارد باید توجه داشت که ناراحتی های مذکور با حذف مصرف کلشیک برطرف می شود.

دکتر سید محمد معصومی در مورد خصوصیات گیاه شناسی گل حسرت می گوید: گل حسرت با نام علمی colchicum به تیره گل حسرت تعلق دارد و گیاهی است علفی، چند ساله و دارای پیاز بزرگ و گوشتار، محفوظ در پوشش های نازک و ریشه های افشان است.

وی گفت: گل حسرت در چمنزارهای غالب نقاط اروپا، نواحی مدیترانه، انگلستان و ایرلند تا آسیای صغر می روید و به نظر می رسد گونه ای که در ا ستان کرمانشاه می روید مشابه همان گونه است.

معصومی افزود: از مشخصات گل حسرت این است که برگهایی باریک و دراز، نوک تیز، بدون کرک و به رنگ سبز تیره و گلهای آن در اوایل پاییز اهر می شوند و به رنگ گلی و شامل لوله دراز منتهی به 6 قطعه و 6 پرچم می باشند که سه تای این پرچم ما، میله کوتاهتر ولی بساک بزرگ و به رنگ نارنجی دارند.

وی در ادامه گفت: میوه گل حسرت پوشینه و دارای سه خانه و محتوی دانه های کوچک و بسیار به تعداد 80-60 دانه در هر خانه است و قسمت مورد استفاده این گیاه گل، پیاز و دانه ان است.

این استاد گیاه شناسی افزود: پیاز کلشیک به درازای سه تا چهار سانتیمتر و به پهنای دو تا سه سانتیمتر است و در حالت تازه آبدار است و اگر فشرده شود شیره تلخ و نسبتا زیاد با منظره شیری( به علت دارا بودن مقدار زیادی آمیدون) از آن خارج می گردد. /س

برچسب ها: کرمانشاه ، گل ، حسرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.