دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: دانش‌آموزان در برنامه غذايي روزانه خود مي‌بايست حدود 3 الي 5 واحد از گروه ميوه‌جات و سبزيجات استفاده كنند.

دكتر صفوي ، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: انواع سبزي خوردن، سبزي‌هاي برگي مثل كاهو، كلم، اسفناج و هويج، گوجه‌فرنگي، كدو، سيب‌زميني، خيار و... تمامي‌اش جزو گروه سبزي و ميوه هستند كه كودكان و نوجوانان در برنامه غذايي روزانه‌شان حدود 3 تا 5 واحد از اين گروه را مصرف كنند.

دكتر صفوي با بيان اينكه هر واحد سبزي برابر با يك ليوان سبزي خام برگدار و يا نصف ليوان سبزي پخته است، اظهار داشت: حتي‌المكان سبزي‌ها را بايد خام مصرف كرد، بعد از اينكه به دقت آن را تميز و ضدعفوني كردند، پختن سبزي به مدت طولاني باعث از بين رفتن ويتامين‌ها بخصوص ويتامين ث آنها مي‌شود.

اين متخصص تغذيه ادامه داد: اگر براي وعده غذايي سالاد در نظر گرفته مي‌شود نبايد از ساعت‌هاي قبل سالاد را آماده كرد چرا كه ويتامين‌هاي موجود در اجزاي سالاد در معرض هوا تخريب مي‌شوند و از بين مي‌روند. همچنين استفاده از آبليمو، آب نارنج، آب قوره، روغن زيتون و... در سالاد سالم‌تر از انواع سس مايونز است و اگر سس‌ها به صورت خانگي تهيه شود خيلي بهتر است.

وي ادامه داد: استفاده از سبزي‌هاي پخته همراه با غذا توصيه مي‌شود مثل اسفناج پخته همراه با ماست و... كمك مي‌كند به دريافت سبزي‌ها.

دكتر صفوي در ادامه بيان كرد: در ميوه‌ها كه در فصل پاييز انواعشان وجود دارد، هلو، زردآلو و.. مقدار مصرف آن‌ها در روز 3 الي 4 واحد است كه يك واحد آن شامل يك ميوه متوسط پرتقال نارنجي و... يا 1/4 طالبي يا نصف ليوان انجير است.

وي با بيان اينكه توصيه مي‌شود از ميوه‌هاي تازه در ميان وعده‌ها استفاده شود، ادامه داد: ميوه‌هاي خشك و ميوه‌هاي متنوع در ميان وعده‌ها استفاده شود. به جاي نوشابه‌هاي گازدار، آبميوه‌ها خيلي خوب است ولي سانديس‌ها به علت داشتن شكر توصيه نمي‌شود، ميوه‌هاي كوچك و رسيده از نظر ارزش غذايي فرقي با ميوه‌هاي بزرگ و گران قيمت ندارد و سعي كنيد در مصرف ميوه از تنوع استفاده كنيد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار