پیرذهنی روندی است که تمامی اعمال بدن با افزایش سن کاهش پیدا کرده ولی زندگی روزمره را مختل نمی‌سازد اما آلزایمر در طی چند سال بیمار را ناتوان کرده و زندگیش را دچار اختلاف می‌کند.

دکتر معتمد، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به طور طبیعی با افزایش سن غالب فعالیت‌های بدن مثل راه رفتن، شنوائی، فکر کردن و از جمله حافظه کاهش می‌‌یابد و از مشخصات آن فراموش کردن اسامی افراد، مختل شدن حافظه نزدیک و باقی‌ماندن حافظه دور، فراموش کردن آدرس، لباس پوشیدن است. 

وی در خصوص تفاوت پیرذهنی با آلزایمر افزود: پیرذهنی روندی که به طور طبیعی، تمامی اعمال بدن با افزایش سن کاهش پیدا کرده اما فعالیت‌های روزمره را مختلف نمی‌سازد، اما آلزایمر زودتر شروع شده و در طی چند سال بیمار را کاملا ناتوان می‌کند و فعالیت روزمره فرد را دچار اختلال می‌سازد. 

وی ادامه داد:‌ از عوامل پیرذهنی می‌‌توان به افزایش سن، فشار خون بالا، دیابت، استفاده از مشروبات الکلی، ژنتیک و سیگار اشاره کرد که استفاده از سیگار و  ژنتیک باعث تشدید این  پروسه می‌شود. 

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد:‌این بیماری در دهه ششم، هفتم و هشتم زندگی به بعد واضحا خود را نشان می‌دهد که عوامل نژادی، آب و هوایی نیز در آن موثر است و ممکن است بر حسب این شرایط یکی، دو دهه زودتر یا دیرتر هم اتفاق بیافتد. 

دکتر معتمد در پایان اظهار داشت: مصرف مواد غذایی خاصی برای پیشگیری از این بیماری به اثبات نرسیده است ولی آنچه مسلم است پرهیز از چربی‌ها، قندها، و کاهش مصرف گوشت قرمز، استفاده از سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، فعالیت مرتب ورزشی و کاهش وزن می‌ تواند در به تاخیر انداختن پیرذهنی موثر باشد. /ح

برچسب ها: مغز ، آلزایمر ، سن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار