نشست خبری بنیاد تعاون زندانیان با محوریت نقش حرفه آموزی و اشتغال زندانیان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مطهر نژاد مدیر عامل بنیاد تعاون با اشاره به سابقه 65 ساله این بنیاد افزود: هدف از حرفه |آموزی و اشتغال زندانیان کاهش بازگشت به زندان  پس از آزادی می باشد.

این بنیاد با کمک موسسه سازمان فنی و حرفه ای و سازمان زندان ها ضمن آموزش 200 رشته فنی و حرفه ای  و ایجاد اشتغال برای سالانه 100 هزار نفر از زندانیان برنامه هایی را  نیز برای دوران پس از آزادی از زندان زندانیان تحت آموزش دارد .

این بنیاد همچنین پس از آموزش زندانیان در داخل و بیرون از زندان بیش از شصت هزار نفر از زندانیان را مشغول به کار نموده است .
بنیاد تعاون زندانیان همچنین ظرفیت صد هزار نفر را در سال دارد این بنیاد فضای مناسب و انرژی لازم را برای اثر بخشی بیشتر در زمینه آموزش و اشتغال زندانیان دارد اما بودجه لازم را در اختیار ندارد .
زندانیان تحت آموزش در زندان مشغول به کار می شوند با علاقه بسیار به کار مشغول می شوند زیرا از بنیاد بابت کار  خود حقوق دریافت می کنند .

مهم ترین غفلتی که در سال های گذشته  در مورد کاهش تعداد زندانیان صورت گرفته بودجه و امکانات لازم برای آگاه سازی خانواده ها و تکریم خانواده های زندانیان است
لازم است دولت محترم و مجلس در خصوص تصویب مصوبات و طرح ها جهت  تصویب بودجه لازم در راستای مدیریت بهتر زندانیان اهتمام لازم را بورزد.

در کشور ما متاسفانه یک نگاه اشتباه نسبت به زندانیان و خانواده آنها وجود دارد   که البته این اشتباه است زیرا باید بین زندانیان موثر که مرتکب جرایم خشونت بار و غیر قابل بازگشت شده اند و زندانیانی که فقط به خاطر بدهی مانند بدهی های مهریه به زندان رفته اند  تفاوت قائل شد.

در اجتماع نیز با یاری رسانه های گروهی از جمله صدا و سیما و تولید سریال ها و فیلم های  خانوادگی باید به تغییر نگرش جامعه نسبت به خانواده زندانی ها گام  موثری را برداریم زیرا این زندانی است که مرتکب جرم شده است نه خانواده آن زندانیان اصلاح پذیر و قابل برگشت هستند  متاسفانه در کشور ما نسبت به زندانی دید منفی بالایی وجود دارد و پس از آزادی به زندانی شغل داده نمی شود

اتفاق جدیدی که در بنیاد تعاون زندانیان رخ داده است این بوده است که سال گذشته بیست و پنج هزار نفر از زندانیان آزاد شده با حمایت ما از بانک های  عامل وام دریافت کرده و اشتغال زایی نموده است که  در این روش کاهش بازگشت به زندان ده برابر بیشتر از گذشته بوده است

خروجی برخی از سریال ها و فیلم ها در زندانی ها و خانواده آن ها تولید می شود  متاسفانه منفی نمایی ها و عملکرد ضعیف در تفکیک و جدا سازی خانواده های زندانی های موثر و غیر موثر تاکنون داشته است و این عملکرد ضعیف خانواده همه ی زندانی ها را در افکار عمومی به یک چوب می راند همان طور که در ایام محرم و صفر و ماه رمضان شاهد آن هستیم همه ساله افراد خیر نسبت به  آزاد سازی زندانی ها اقدام می نمایند  اما پیشنهاد دیگری برای افراد خیر به غیر از این کار داریم و آن این است که اکنون برای آزادی آن ها پول می دهیم هزینه می کنیم به آن ها فرصت شغلی هم بدهیم.

همه ی ارکان نظام مانند دولت در نوشتن لایحه و مناسبات اقتصادی که منجر به تولید زندانی می شود  و همچنین مجلس که قانون را مصوب می کند در کاهش تولید زندانی موثر است .

زندانیان نیز مانند دیگر افراد جامعه نیاز به کرامت و احترام دارند زیرا آنان در طول طی دوران محکومیت مورد حرفه آموزی قرار می گیرند که پس از آزادی در جامعه به حرفه خود ادامه دهند اولین موزل خانواده زندانیان پس از زندانی شدن فرد امرار معاش آن خانواده است که بنیاد تعاون زندانیان با ایجاد اشتغال در زندان  و پرداخت حقوق زندانی در این امرار معاش سهیم  شده است.

توسعه امنیت اجتماعی با کاهش تولید زندانی انجام پذیر است امروزه سه هزار نفر زندانی ایرانی در شصت کشور دنیا وجود دارد که 90 درصد  خانه ها از  خانواده  خود دور هستند و با خانواده خود ارتباطی ندارند  بیش از 80 درصد این زندانیان نیز زندانیان مواد مخدر  هستند.

یکی از عوامل افزایش تعداد این زندان ها در خارج از کشور عدم وجود سیستم های تشخیص دهنده مواد مخدر در فرودگاه های کشور است اگر این سیستم ها در اختیار نیروی انتظامی در همه ی فرودگاه های بین المللی قرار بگیرد آبروی نظام نیز حفظ خواهد شد زیرا یکی از تبعات وجود زندانیان خارج از کشور قرار گرفتن ایرانیان زندانی در مجاور باند های تبهکار و  جذب در این باندها می باشد  ما با دست خالی نیز هزار شغل ایجاد کرده ایم و اکنون به تعامل بیشتر با رسانه ها فکر می کنیم .

در کشور صد و صدو هشتاد و پنج انجمن وجود دارد که حمایت از زندانی ها را به عهده گرفته اند ولی آه در بساط ندارند بنیاد تعاون طی سال گذشته به هر انجمن در دو نوبت مبلغ ده میلیون تومان واگذار کرده است و همچنین با بیست هزار خانواده کمک هایی تحت عنوان عیدی پرداخت کرده است.

در این میان نقش رسانه های گروهی در ارائه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از تولید زندانی و کشور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد./ف
برچسب ها: توسعه ، امنیت ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار